zondag 10 februari 2013

AFREKENING NUON

Vandaag is online de afrekening van de Nuon beschikbaar.

Gelukkig we hoeven  bijna niets bij te betalen. Een luttel bedrag van 17,77 bijbetalen.
Altijd jammer bijbetalen maar het kan gekker.

Het totale verbruik is:
4311 voor Elektra totale kosten   700,63
1468 m3 voor gas totale kosten   940,35
samen                                         1640,98
nog btw erbij (19 en 21%)           323,44
totale kosten 2012                      1964,42

per maand 163,70 (voor 5 personen)

De verdere verdeling van allerlei kosten laat ik niet zien (transport-belastingen etc)
Uiteraard zit dit er in verwerkt maar hier kun je toch niet op bezuinigen/besparen. Overstappen naar een andere energieleverancier? Ik betwijfel of je wat bespaard op de kosten.

Toch maar eens kijken hoe we met ons gezin kunnen besparen.
Allerhande maatregelen hebben we al gedaan, de verwarming overdag een graadje lager. Energiezuinige lampen gebruiken, lampen uitdoen in ruimten waar je niet bent (overlooplicht)
Lampen onder de keukenkastjes uitdoen als je toch niet in de keuken bent. Korter douchen.
Wasmachine laten wassen alleen als hij echt vol is. 'Opfris' wasgoed op een kort programma wassen.
Buiten drogen. enz.enz

Ongetwijfeld zijn er nog een legio aan bespaartips. Niet alles is voor ons huis van toepassing. We hebben al een optimaal geisoleerd huis en een hr ++ ketel. Er blijft niet zo heel veel over om aan te passen voor besparing. Misschien wel zonnepanelen of iets dergelijks. Ik zal me er eens in verdiepen.

22-2-2013
Extra aanvulling. Oudste dochter is sinds half februari werkloos.
Energiekosten zullen zeker stijgen. (ze hoeft natuurlijk niet in de kou zitten als ze thuis is en om de tijd de doden zal de tv ook wat vaker aanstaan.) Tegenwoordig gaat solliciteren  bijna uitsluitend via internet.(computer staat dan ook veel aan)  Brieven worden tegenwoordig bijna niet meer verstuurd. Ze solliciteert op alles wat haar ook maar iets lijkt. De werkloosheid is in de regio waar wij wonen erg hoog.  Ik hoop voor haar dat ze snel een nieuwe baan vind.

6 opmerkingen:

  1. Ernie2 februari 2013 13:48
    Ik heb de ketel discussie een beetje gemist. Wat me wel opvalt je houdt netjes bij wat het verbruik is
    voor week 3 - 38 m3. Ik heb mijn verbruik er naast gezet dit is voor week 3 - 45 m3. Mijn gezin bestaat uit 5 personen. Ik werk halve dagen. Mijn ketel is 9 jaar oud (Hr ketel) Dus of jouw gebruik is vrij riant, kan aan de ketel liggen of aan de totale isolatie van je woning, of mijn verbruik is heel laag. Mijn woonsituatie; optimaal geisoleerd / hr ++ glas / vloerisolatie / woning een 'nieuw'bouw woning van 9 jaar oud.


    Zag dit staan maar hier staat een veel hoger verbruik bij week 3 ?

    Als ik stroom kijk zit nu op 100 Kwh gemiddeld per week ver boven je 4300 Kwh op je jaarnota.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het beantwoorden ging ff niet goed.

      Wat verbruik gas betreft heb je gelijk 131 m3 voor 10 dagen = voor 7 dagen 91,7 m3.

      Stroom, is inderdaad boven de 100 Kwh. Dit komt goed!
      Ik droog nu al meer dan de helft van de was buiten. Scheelt stroom. In het voorjaar-zomer-begin herfst verbruik je minder stroom, het is langer licht - we leven meer buiten (dus weinig tv) minder gebruik van electrische oven (bbq veel meer) Kortom komt goed!

      Verwijderen
    2. Ik blijf dat nog fors vinden moet echt mijn best doen om boven de 20 m3 te komen (of min 15 vriezen ) zijn hier met zijn zessen.

      Hr ketel goed afgesteld tapwater/cv niet op 90 graden staan ? en overstap al gemaakt kun je hoop besparen.

      Verwijderen
    3. Bij verbruik 4300 Kw en 1500 M3 kom ik op 1748 euro dat is al ruim 200 euro goedkoper.

      Met juiste besparingen is 500 euro zeker haalbaar :)

      Verwijderen
    4. Afgelopen november heb ik alle energiemaatschappijen ons verbruik laten berekenen.(kan tegenwoordig gemakkelijk via internet) Zelfs incl.de bonussen kwam er maar 1 energie leverancier goedkoper uit dan de N.uon. De besparing was slechts 20,00 op jaarbasis. Voor 20 euro al die toestanden maken om te verkassen, ik heb het niet gedaan. Btw welke energieleverancier heb je? Zitten de transportkosten hier ook bij?

      Verwijderen
    5. Nou zie bovenstaande nu berekening(Gas-licht.com) gemaakt en is toch ruim 200 euro op uw nota 2012, en dat is niet mijne ik ben in december (voor maart)overgestapt en toen waren de bonussen ook wat mager maar goed heb ook wat bespaard maar mijn verbruik is stuk lager.

      Ik betaal nu 85 euro en zal vanaf maart wel iets lager worden.

      Verwijderen