maandag 25 februari 2013

de koelkast


Beknibbelen,  uitleg staat op een tabblad. Als je dit gaat doen dan moet je ook spijkers met koppen slaan. Om te besparen/bezuinigen moet je eerst maar eens opmaken wat je hebt. Een gezonde voorraad is verstandig  maar niet alles is onbeperkt houdbaar.
Vandaag maar eens de koelkasten (2) ingedoken om nu eens te kijken wat er allemaal aan groente in ligt.
1 krop ijsberg sla

1 krop andijvie

1 grote koolraap

1 stronk  bleekselderij

1 grote knolselderij

1 koolrabi

3 gele bieten

1 Chinese kool

1 winterwortel

1 kg. Spitskool

1 rode kool

1 kg prei

1 groene kool ( uitgedroogd en slap)

 De ijsbergsla en de krop andijvie moeten het eerste op. De groene kool gaat helaas de afvalbak in. Er zitten een aantal groentes bij die mijn huisgenoten niet lekker vinden. Waarom koop je ze dan? Sorry, wel zelf gekocht maar niet uitgezocht. ?????? Hoezo?!. Ik heb een biologisch groenteabonnement, iedere week is het afwachten wat er (precies) in zit. Op internet kan ik dit van te voren bekijken maar dan is de verassing eraf. Vandaar de ‘moeilijke’ groente;  koolraap-groene kool en rode kool. Hoezo moeilijk………. Moeilijk om aan de huisgenoten te ‘slijten’.

Rode kool lusten ze alleen maar uit pot (het liefste die van Martine Bijl en meneer de Haas) De groene kool vinden ze te bitter en koolraap is ook al geen favoriet. De groene kool heb ik tegenwoordig een oplossing voor (behalve deze keer dan) Bladeren wassen, even blancheren. Een goed gekruid gehaktmengsel bakken en dit in de bladeren leggen, oprollen en nog even met wat kaas in de oven.

Nu de rode kool en koolraap nog. Volgens een kennis kun je van alles soep maken. Rode kool soep? Ik waag me er niet aan. Koolraap lust ik zelf wel, met een wit sausje (zelf gemaakt).

Ik  ga mijn weekplanning op de groentes afstemmen!

Vandaag:

Stimpstamp (stamppot andijvie)
Met eigengemaakte chutney
En courgette in zoetzuur
Met gehaktbal

 

Dinsdag:
Gebakken rozeval aardappeltjes
Met ijsbergsla
Kipfiletje gevuld met brie (brie lag ook nog in de koelkast)
 een eigengemaakte rauwkost (spitskool-winterwortel-bleekselderij-ui)
gekookte gele bietjes

 

Woensdag:
Knolselderij/aardappelpuree
Saucijsje
Rode kool  (uit pot) 

Donderdag

Pasta met rode saus en roerbakgroente (halve spitskool-prei-winterwortel en 3 paprika’s)

 

Donderdag haal ik een nieuwe biologische tas met groente en wat we dan vrijdag, zaterdag en  zondag gaan eten dat ligt een beetje aan wat er in de tas zit.

 

Als ik me aan bovenstaande schema houdt dan zijn  de groentelades zo goed als leeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten