maandag 4 februari 2013

JAARAFREKENING ENERGIE

Vandaag al 4 februari. Ik wacht met smart op de jaarafrekening van mijn energienota (gas en electra)
Ik hoop dat ik wat terug krijg. Uiteraard heb ik de meterstand ook genoteerd, het verbruik is:

 
gas 2011gas 2012
12091468
  
electra 2011electra 2012
38374311


Het verbruik 2012 is hoger dan 2011 maar afgelopen oktober 2012 hebben wij het maandelijkse voorschot bedrag met € 30,00 verhoogd. (op advies van de energie maatschappij)
Ook handig; tegenwoordig kun je bij je energiemaatschappij inloggen en je kunt je meterstanden bijhouden, vergelijken met andere huishoudens en vergelijken met vorige jaren. Ik houd al jaren mijn verbruik bij in een gewoon excel document. Ook erg effectief.
Het is altijd verstandig om eens te checken hoeveel je verbruikt, je kunt indien noodzakelijk je maandbedrag verhogen of verlagen. Nabetalen is niet leuk maar je energiemaatschappij de rekening spekken ook niet.  Ook heel verstandig; je afschriften controleren! Ik heb laatst een verhaal gehoord van enkele gezinnen die 3 - 6 - 9 maanden lang geen energiekosten hadden betaald. De incasso was de energiemaatschappij 'vergeten'. Het zal je maar gebeuren.

Wat het verbruik betreft ik zal toch eens wat meer opletten. Electra is is toch wel wat gestegen. Toch eens kijken of dit voor 2013 nog wat omlaag kan.

Afgelopen jaar heb ik wel de dag / nacht stroom eraf laten halen. Het prijsverschil zou op jaarbasis € 12,60 zijn. Vanaf oktober kan ik nu ook overdag wassen / drogen en de vaatwasser laten draaien. Wat een genot,
ik laat de wasmachine om 11 uur in de ochtend starten, ik kom om 12:15 thuis, eet wat en dan kan ik de was buiten ophangen (als het weer goed is) of ik zet de droger aan. Toen ik nog dag/nacht stroom had zat de natte was de hele ochtend in de machine, om 6:30 was ophangen,  helaas daar had ik geen tijd voor.
Ook het hele weekend was ik druk met de was, dan had ik immers ook het goedkopere nacht tarief. Het lijkt of ik nu veel minder druk ben met de was.
Wat was ik dan;  elke dag 1 machine vol dus 7x / tussendoor 2-3 keer extra. Ik maak wel verschil tussen "wassen omdat het vies" is en "wassen om op te frissen". De "opfriswas" was ik op een kort programma. Scheelt kosten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten