dinsdag 26 februari 2013

PREPPERS



De tv staat wat vaker aan (oorzaak dochter is werkloos). Op NRG of Discovery (ik weet het niet meer) heb ik een programma met verbazing bekeken;  preppers. Na wat zoekwerk op internet heb ik ontdekt dat deze ‘beweging’ ook in Nederland bestaat. http://preppers.nl/
Prepper
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Een prepper (van het Engelse werkwoord to prepare; ookwel een survivalist of eerder neosurvivalist, nu survivalisme in de Verenigde Staten mainstream geworden is) is iemand die zich voorbereidt op een noodsituatie als gevolg van een ramp of een sociale, politieke en/of economische opschudding, vanaf een lokaal niveau tot een internationale schaal. Preppers hebben zich vaak medische kennis en zelfverdedigingstechnieken eigen gemaakt en bouwen structuren die ze helpen om te overleven, hetzij in hun eigen huis hetzij op een andere locatie (zoals in een schuilplaats of bunker). Ook slaan ze grote voorraden in van (langdurig houdbaar) voedsel, water en andere noodzakelijke goederen. Dit doen ze zodat ze hier geen gebrek aan hebben wanneer deze niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn omdat de winkels die deze verkopen niet meer bevoorraad kunnen worden als gevolg van een noodsituatie en de beschikbare voorraden al gauw gehamsterd of geplunderd worden

Ik ben dan wel geen zwart kijker maar als inderdaad door wat voor omstandigheden dan ook de winkels / supermarkten niet (of een tijdje niet) bevoorraad worden………. (Ik denk niet eens aan nog ergere dingen, een totale computerbug in Nederland, oorlog of een of andere ramp, zo’n vaart zal dat wel niet lopen.)
Ik heb altijd wel een voorraadje in de kast staan maar wat ga je als 1e missen, versproducten; melk, vla, kaas, verse groente en fruit. Groente uit pot of diepvries heb ik maar voor hoelang? Zuivel dat wordt lastiger. Ik heb geen melkpoeder in huis en ook geen kaas in de vriezer. 

Wat als er ook ff geen elektriciteit is of ff geen gas. Wat dan? We hebben nog wel wat bbq kolen dus een warme hap lukt nog wel maar hoelang? (de kolen zijn zo op) Op hout koken? Ook in huis wordt het lekker koud en hoe gaan we douchen?

Als je over deze dingen na gaat denken (dat doen die Preppers dus wel), dan wordt je toch gek. Ik hoop maar dat er inderdaad nooit wat ernstigs gebeurt in Nederland, we zijn er immers niet op voorbereid, ik niet dat blijkt wel. En wat als er schaarste ontstaat, plunderen? Laten we het hopen dat het niet zover komt in Nederland. Maakt iemand zich zorgen over het bovenstaande of wie weet ben je een ‘prepper’? Ik ga de nuchtere Hollander uithangen; het zal zo’n vaart niet lopen.(kump tied kump road)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten