woensdag 20 maart 2013

Belasting aangifte


Gisteren erg druk geweest. Ik heb de belastingaangifte voor mijn moeder in orde gemaakt. Mijn  moeder blij en ik blij; ze krijgt niets terug maar ze hoeft dit jaar voor het eerst niets te betalen.

Haar verzamelinkomen over 2012 is ook bekend en ik heb dan ook maar meteen huursubsidie voor 2012 voor haar aangevraagd. Ik begrijp niets van het accountancy kantoor waar ze eerder haar aangifte door liet verzorgen,  ze moest altijd betalen (terwijl ze AOW heeft en 3 kleine pensioentjes van mijn vader en een huurhuis en geen eigen vermogen) Vanaf dat mijn vader overleden is heeft ze alleen maar betaald (behalve het jaar na het overlijden) en al die jaren daarna geen huursubsidie ontvangen.  Volgens mijn moeder had het accountancy kantoor haar iedere keer gezegd dat ze teveel verdiende. Volgens toeslagen.nl kun je nog van eerdere jaren huursubsidie aanvragen , niet meer via toeslagen.nl  maar telefonisch of schriftelijk.  Ik heb met mijn moeder overlegd en ze vind het prima om alleen voor 2012 aan te vragen.  Ze heeft voldoende uitgespaard/bespaard, de rekening van de accountant a  € 150,00, ze hoeft dit jaar geen belasting   betalen (2010 – 2011 nog ruim 200 euro per jaar) en ze krijgt nog huursubsidie ook € 27,00 per maand. (volgens de voorlopige berekening over 2012.)

Heeft iemand enig idee of ze dan voor 2013 het weer opnieuw moet aanvragen of gaat dit automatisch verder in de volgende belastingjaren?

 

3 opmerkingen:

  1. hoi, omdat je bij mij gereageerd heb, heb ik je gevonden. Gezellig. Ik zal eens in je blog gaan lezen. Ook ik heb de belastingaangifte van mijn moeder gedaan en ook zij hoeft voor het eerst niets te betalen dit jaar. Precies dezelfde omstandigheid als jouw moeder, alleen geen huursubsidie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    De huursubsidie hoeft niet elk jaar opnieuw aangevraagd te worden,
    gaat automatisch door na de 1ste keer aanvragen.
    www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurtoeslag: hier vind je meer informatie.
    Als er iets verandert in inkomen, moet je dat geloof ik wel doorgeven.

    groet, Rosa

    BeantwoordenVerwijderen