maandag 18 maart 2013

HET LEED DAT PASJE HEET


Klantenpasjes, ik heb er zelfs een apart ‘creditcards container’ voor gekocht. Mijn portemonnee puilde uit van alle pasjes.

Alleen de pasje die ik dagelijks nodig heb zitten nu nog in mijn portemonnee (pinpas / a.h / zorgverzekeringpas, ai r miles en een 1 Duitse supermarktpas.

Waarom accepteer je dan  winkelpasjes? Als je het niet doet, dan mis je de korting en/of het spaarsysteem. Hoezo klantenbinding! Veel winkels zijn inmiddels van het ‘zegeltjes’ plakken overgegaan naar een pasjessysteem. Je levert wel een stuk privacy in, je moet nl je hele naw (naam-adres-woonplaats-leeftijd) afgeven aan de firma die het pasje uitgeeft. Anonieme pasjes zijn er bijna niet. Wil ik wel alles sparen? Nee, het moet wel iets opleveren waar ik wat aan heb. Het sparen voor artikelen waar je dan ook nog een bedrag bij moet betalen daar begin ik niet aan. Ai r miles is daar een goed voorbeeld van; een dvd voor 9,95 + 1.000 a ir miles. Ik wissel  alleen punten in als het artikel echt gratis is (Hollander of niet)

Het schijnt dat je tegenwoordig ook via je mobiel je klantenpas kunt gebruiken, Je hebt daarvoor een app nodig die dan je ‘klantenpas’ onthoudt. Dit kan ik niet ik heb nl. geen moderne telefoon.  
Ik heb pasjes van:
A H
A irmiles
Diverse kledingwinkels
I ke a
Zorgverzekeringpas
Diverse supermarkten
Diverse drogisterijen
Dierenvoerwinkel
Rijbewijs en id kaart (dat is tegenwoordig ook al een pasje) 

En als we dan toch sparen, ik spaar zegels van de slager, kassabonnen van de bakker (voor een gratis taart), d.e punten en als er een plaatselijke/landelijke actie is voor ‘met korting naar’ een attractiepark of dierentuin dan doe ik ook weer mee. Soms spaar ik voor een ander, ik ben nl niet verzot op attractie parken. Het sparen van zegels is volgens mij iets typisch Nederlands, we plakken wat af! Ongemerkt spaar je toch heel wat bij elkaar. Wat zijn wij toch rare Nederlanders we accepteren al die pasjes want je zou toch iets missen.

2 opmerkingen:

  1. Geen pasje van de kapper? Ah op postcode zonder huisnummer, ziekenfonds, bieb, id en kapper, dat is het wel bij mij, de kapper levert na xkeer knippen een gratis knipbeurt op. Geen koopzegels, dan koop je wat je niet echt nodig hebt. Helemaal geen tuinmeubelzegels met bijbetaling, om de zoveel jaar hebben ze een ander model of kleurtje, wat een materiaalverspilling, gewoon thuis gespaard voor een echt goede set, die staat nu al twee acties lang en is nog lang niet aan vervanging toe. Kijk in de kringloop of oma's kast naar zo'n ouderwets spaarblik (to maa doos of uit Brabant) met meerdere gleufjes en verdeel daar je koopzegelgeld in en af en toe wat kleingeld, je kunt dan bij jezelf "lenen" uit een ander vakje als er een goede aanbieding is. Zo ben je niet gebonden aan pannen, handdoeken met in de was krimpende borduurranden, parasols of keukenschorten. Je kunt de opschriften brandstof, huur, elektra immers gemakkelijk vervangen door make-up, dvd of uitgaan. Als er gratis bonnen of punten zijn voor iets waar jij geen interesse voor hebt, wel aannemen, de kringloop of dierenasiels=handdoeken zijn er blij mee. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kapper heeft geen pasje.(niks gratis knippen) bieb geen lid van, dus geen pasje.
    Wist niet dat de kringloop bonnen/punten wil aannemen. Zal ze bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen