dinsdag 26 maart 2013

Junk food


Gisteren was er een programma op de tv 'Jamie Olivers food revolution'. Het programma is al in 2010 opgenomen en uitgezonden maar volgens mij is dit item nog steeds heel actueel. Jamie heeft in 2010 een project gestart om obesitas in de VS terug te dringen.
Kinderen groeien op in een wereld met overgewicht en ze raken zelfs ondervoed door het eten van bewerkte voedingsmiddelen. De Amerikaanse kinderen eten veelal op school. Het eten komt / wordt verstrekt door de regering. Aan de scholen wordt geleverd;  bewerkt eten, oa. kipnuggets en friet, chocomelk, melk met smaakjes , kant en klare kip, pizza enz enz.
Kinderen hebben wel een meegebrachte lunch van thuis bij zich, jelly beans, koekjes, chips, gezoet drinken. Haast niemand eet brood en/of fruit. Er zijn regels voor het warme eten op school maar de kinderen mogen zelf hun lunch meenemen.
Jamie heeft een aantal, voor Amerikanen, revolutionaire veranderingen doorgevoerd
-          Meer (gezonder) koken  thuis
-          Vers bereidde maaltijden op school
-          Koken in de gemeenschap
-          Vers gekookte maaltijden op scholen en universiteiten
-          Kooklessen voor kinderen op school
-          Lessen in basisvoedselvaardigheden

Jamie Oliver heeft de scholen aangezet om een gezonde maaltijd voor de kinderen te koken. Dit is ook bij een aantal scholen gerealiseerd (Huntington)Doordat de ministeries de  diepvrieshuizen nog vol heeft liggen met ‘junkfood’ wordt er toch iedere vrijdag weer de ‘junkfood’ gekookt (lees opgewarmd)
Ik heb met verbazing naar dit programma gekeken. Ongekend dat die Amerikanen zo met hun voeding en zo met de voeding van hun kinderen omgaan. Ik hoop van harte dat het in Nederland niet die kant uitgaat.
Mijn kinderen en man  smeren ’s morgens hun eigen bruine-volkoren-meergranen boterhammen en beleggen die met kaas, vleeswaren, komkommer,tomaat, pindakaas  en soms wat zoetigheid  (jam). Twee stukken fruit gaan er mee en een flesje water. Soms is er nog rauwkost over dat gaat ook in een bakje mee (koeling op het werk is aanwezig) Koffie/thee  wordt verstrekt door de werkgever/stagebedrijf. Mijn oudste zoon koopt wel eens een frikandellenbroodje maar eerst eet hij zijn brood op, hij vindt het zonde om het weg te gooien. 
 Ik kan iedere dag tussen de middag naar huis. Ook mijn lunch is’ normaal’, bruine boterhammen-volkoren-meergranen-mais-waddenbood,  hoe meer pitten hoe beter.  Bij het brood soms een kopje soep of een gebakken ei. Rauwkost op brood vind ik ook heel lekker. Witbrood koop ik hoegenaamd niet (heel af en toe een keer harde broodjes of een zak zachte bollen)
Als ik tussen de middag naar huis ga van mijn werk dan schiet ik nog wel eens een supermarkt binnen voor een boodschap, kan net met de tijd. Veel jongelui (van een school in de buurt) kopen zich suf aan chips, energiedrank, cola,  snoep, frikandellenbroodjes, ragoutbroodjes, kaasbroodjes, bakjes salade enz.enz. De boterhammen die ze van thuis hebben meegekregen die gaan de beek in voor de eendjes.  Ik verwonder mij hierover, waar betaal je dit toch allemaal van. ‘Vroeger’(dus heel heel lang geleden) toen ik op het voortgezet onderwijs zat had ik daar niet eens  geld voor.  Ik kreeg wel zakgeld maar daar ging je van uit en je spaarde een gedeelte. We gingen 1 keer per week naar de plaatselijke ‘disco’. Entree betalen en dan had je nog geld voor 1 -2 consumpties en dan was het geld op. Zouden de kinderen van tegenwoordig gewoon te veel  (zak) geld hebben?
Na de grote vakantie gaat mijn jongste zoon ook naar het voorgezet onderwijs. Natuurlijk krijgt hij een lunch mee van huis maar of hij voor ‘junkfood’ gaat kiezen?  Hier zit nog een opvoedkundige taak in voor ons als ouders. (of gewoon de geldkraan dichtdraaien, ha ha. Hier schuilt ook een gevaar in; je kind gaat lenen of nog erger misschien wel stelen) Toch geen goed plan 'de geldkraan dicht'.
Obesitas in de VS maar onze Nederlandse kinderen dan,  groeien die dan ook helemaal dicht, komen die dan ook belangrijke voedingsstoffen tekort? Of is deze junkfood consumptie een tijdelijk verschijnsel (leeftijd gebonden)?
Wat vinden jullie?

 

1 opmerking:

  1. Ook mijn kinderen zijn op school één van de weinige met boterhammen bij zich. De meeste kinderen kopen iets op school of in de supermarkt om de hoek. Op mijn vraag hoe die kinderen aan het geld komen zeggen ze altijd van de ouders. Volgens mijn kinderen hebben de ouders 's morgens geen tijd om de tafel te dekken en samen de boterhammen te eten en smeren. Soms moeten er ook nog boodschappen gedaan worden en is er geen brood in huis. Op mijn ongelovige reactie van dit geloof ik niet word gezegd dat het echt waar is en dat ik ervan zou opkijken hoe veel dit voor komt.

    BeantwoordenVerwijderen