dinsdag 5 maart 2013

KOOPJE (S)

Wat zijn koopjes:
Woordgebruik
In Nederland zegt men onder meer opruiming, seizoensopruiming en uitverkoop. In België wordt opruiming in deze betekenis niet vaak gebruikt, en zegt men eerder koopjes of solden. Uitverkoop betekent in België meestal dat de handel voor lange tijd of definitief wordt stopgezet.[1]
In beide landen wordt soms in etalages en advertenties - maar niet in het spraakgebruik - de Engelse term sale gebruikt.
Een procentuele korting wordt in Nederland aangeduid met bijvoorbeeld 20%, in België zet men er een minteken voor: -20%.

Toepassing
Een winkelier kan zijn waren goedkoper maken om vele redenen, hier volgen de meest duidelijke:
  • Wanneer er een kans is dat het later niet meer verkocht gaat worden, vooral als er te veel voorraad is ingekocht.
  • Wanneer het seizoensgebonden artikelen zijn, en de opslag van de goederen te duur zou worden.
  • Om klanten naar de winkel te trekken, in de hoop dat zij ook andere goederen zullen kopen, of later nog eens terugkomen.
  • Om meer naamsbekendheid te krijgen.
  • Om ruimte te maken voor nieuwe artikelen.
Dit volgens Wikipedia.

Wanneer is voor mij een koopje een koopje.

- Eigenlijk als ik er minder voor betaal dan normaal. Soms zelfs heel veel minder (die mazzel kun je hebben)

Afgelopen week heb ik 3 koopjes! gescoord. Ik ben naar een uitverkoop van drogisterij artikelen geweest daar verkochten ze dus de drogisterij artikelen maar ook
waterschoenen
speelgoed
opblaas artikelen
boeken
sieraden
make up
en tassen
En daar lag hij (zij?) een mooie oili ly tas. Ik weet dat zulke tassen normaal rond de € 90,00 euro kosten.
Ik heb de  tas gekocht voor € 2,50! Ik word hier zo blij van. Waarom? Ik heb de tas echt nodig (ga deze zomer met het vliegtuig op vakantie - tas mag mee als handbagage) En het is een praktische tas, met handvaten en te gebruiken als schoudertas. Ideaal voor het fototoestel, reispapieren enz. enz.

2e koopje:
Thermosokken voor mijn zoon. In de uitverkoop 3 paar voor € 7,99, 2e bundel gratis.

3e koopje:
5 d keukenhanddoeken en theedoeken. Voor mij de beste die er bestaan. Normaal kosten deze per stuk € 2,49 nu voor € 1,59. Ik heb 9 setjes gekocht.( 9 keukendoeken/9 theedoeken) Ook geef ik wel eens een setje weg als kado. Altijd leuk!

Wie weet komt mijn dochter straks met het 4e koopje voor mij thuis. Mijn vaste model spijkerbroek is bij M iss E tam in de aanbieding, kan ik zonder passen kopen - zit altijd goed.

Toch nog een 5e koopje, ik heb bij de 'drogisterij-verkoop' ook nog een boek gekocht (a €1,00) Het groot homeopatisch gezondheidsboek.

1 opmerking:

  1. Heerlijk he, zulke koopjes. Ik hou er ook altijd wel van.
    Jantine
    http://eccentriclady.com

    BeantwoordenVerwijderen