vrijdag 12 april 2013

'electra verbruik vergelijkbare huishoudens'



Bovenstaande is een gadget van mijn energieleverancier. Ik begrijp hier helemaal niets van. Vergelijkbare huishouden zouden bijna de helft minder verbruiken dan wat wij verbruiken. Ons verbruik per jaar is 4311 Kwh, dat kan natuurlijk minder maar het  is niet dramatisch hoog.

Ik heb ook maar eens bij het N ibud gekeken wat schetst mijn verbazing:

Voor 5 personen 5450 Kwh. Ik begrijp de N uon niet. Met wie/wat worden we dan vergeleken?
Ik neem het maar voor waar aan. Ik heb geen zin om opheldering te vragen bij de N uon.
Iedere week noteer ik mijn meterstanden, probeer zuiniger te doen (altijd verstandig) en verder.........

Wat het verbruik van gas betreft idem (ook al zo wazig vergelijk N uon en eigen verbruik)

In ieder geval als je je meterstanden noteert wordt je bewust van je verbruik of het uiteindelijk een besparing gaat opleveren............ ik doe er in ieder geval mijn best voor.

12 opmerkingen:

  1. Die gemiddelden bij energiemaatschappijen zijn ook maar wat getallen en vooral hoog omdat je dan zelf gevoel krijgt dat je zuinig bezig bent.

    Ook die gadgets Toon,Ethermostaat etc allemaal kul als je eens echt weet wat iets verbruikt bv tv ,koelkast wie weet dat uit zijn hoofd en heeft dit echt gemeten ? weinig mensen.

    Oh net mijn jaarnota binnen wij wonen hier met zijn zessen. Gas 489 M3 Zeer content had nooit verwact nog met de aanhoudende kou nog zoveel te kunnen besparen dus mijn ketel goed laten afstellen heeft echt geholpen maar zuiniger gaat het niet worden vrees ik.

    Elektra 1822 Kw/h ook hier zeer tevreden en had als doelstelling 2000 Kw/h kom van 2450 Kw/h af dus een zeer fraaie besparing behaald :)

    Nu kijken of dit kan blijven vashouden deze cijfers :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gas 489 m3!?, verwarm je met een houtkachel bij?

      Verwijderen
    2. Nee,geen houtkachel ook niet electrisch. Gewoon juist stoken is advies en ketel juist afstellen 90% heeft ketel niet goed staan dus valt e veel winst te behalen :)

      Verwijderen
  2. Ik had het ook hoor, ook bij de Nuon. Zo'n zinnetje bovenaan de nota dat mijn gebruik hoger was dan dat van vergelijkbare huishoudens.
    Ik vond het ook vreemd, zo hoog zat ik niet eens, en inderdaad, ook ik heb bij het Nibud gekeken en daar zat ik nog dik onder het gemiddeld gebruik. Ondanks een slecht geïsoleerde hoekwoning.
    Dus hoe Nuon dat dan berekent?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar Nuon weet toch ook niet hoeveel personen wonen op dat adres, althans mijn energiemaatschappij niet want ik geef daadwerkelijkverbruik door en geen geschatte gemiddelde gezinsverbruiken.

      Verwijderen
    2. Bij het opstarten van de gadget vragen ze ernaar; soort woning / isolatie / gezinssamenstelling. Volledig anoniem, nou ja anoniem ze hebben je naam en adres toch al.

      Verwijderen
    3. Maar dan nog klopt het vaak niet als ik hier bij buren ga kijken vaak met minder kinderen en zijn niet hele dag thuis hebben toch veel hoge stookkosten en energieverbruik ?

      Zij gaan er niet bewust mee om en hebben de verwarming niet waterzijdig ingeregeld en ketel juist afgesteld.

      Zijn hier mensen die alleen wonen en nog niet aan mijn cijfers kunnen komen :)

      Verwijderen
  3. Wij zitten bij Greenchoice, en daar klopte er ook helemaal niks van. Heel demotiverend om telkens te zien dat je ruim boven het gemiddelde zit, terwijl je toch overal op probeert te besparen. Totdat ik het energielabel op hun site invoerde, toen bleken we ineens zuiniger te zijn ;-) Blijkbaar werden we gewoon vergeleken met kleinere huizen, tja, dat zou zo maar eens kunnen. We hebben geen villa maar een redelijk ruim vrijstaand huis. Als je dan vergeleken wordt met een rijtjeshuis waarbij je kan profiteren van stokende buren, dan klopt het natuurlijk niet. Is er geen mogelijkheid om de juiste gegevens in te vullen bij Nuon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zijn ingevuld, aantal personen, type woning, energielabel.(bouwjaar woning) Blijkbaar is het gewoon een flut gadget.

      Verwijderen
    2. Maar als je energienota toch hoog is waarom dan geen zonnepanelen of dergelijke ? Ik snap dat echt niet als iemand jaar in/uit wel ruim 2k betaald aan energie in mischien niet zo goed geisoleerd huis kan men beter zelf gaan opwekken en ben je na jaar of 8 echt spekkoper :)

      Verwijderen
    3. Onze energie rekening is voor 5 pers. niet hoog.(zie Nibud) Eigen streven is: bezuinigen/besparen/vooral niet verspillen. Wat zonnepanelen betreft; we hebben uitgerekend aanschaf min subsidie, terugverdientijd - kort samengevat het loont zich op dit moment niet. Je zou het puur voor het milieu moeten doen. Voor eigen portomonee lees besparing heeft het nu geen nut. Als in de toekomst energie nog duurder gaat worden dan gaan we het weer opnieuw bekijken/uitrekenen. Wat ons huis betreft het heeft een energie a++label. Hoger kan niet.

      Verwijderen
  4. Volgens mij vullen alleen mensen die zuinig aan doen met energie die gadget in.
    En daar zitten ook velen bij die energie terugleveren aan energiemaatschappij, waardoor een heel vertekend beeld ontstaat.

    BeantwoordenVerwijderen