donderdag 11 april 2013

'voedsel verspilling'

Vanmorgen was dit een nieuwsitem, natuurlijk weten we (ik)  het onderstaande wel als 'doorgewinterde consuminderaar'. Toch het item nog even in een blogje gezet (Ook voor mijzelf nog even als geheugensteun.)

Wat wil het geval, vorige week heb ik curry gekookt. Daar blijft altijd wat van over en dat vries ik altijd  in. Een hele liter (!) curry stond in de koelkast af te koelen in een diepvriesbak, normaal gaat dit na het afkoelen de vriezer in. Vergeten!  Na een week kom ik de bak tegen ( ja toen pas want ik was in de veronderstelling dat het in de vriezer zat)  en ........ grmbr....aarch....... het kan de afvalbak in WAT ZONDE. In het vervolg beter opletten!

Komende week ga ik ook eens bijhouden wat er werkelijk de afvalbak ingaat. Afval is afval maar ik ga noteren wat eigenlijk verspilling is ofwel niet nodig was geweest.

Hieronder het nieuwsitem:

Per jaar gooien we per persoon 48 kilo voedsel weg. Gezinnen kunnen honderden euro's besparen door beter bij te houden hoeveel eten ze weggooien. Hoe kun je voedselverspilling voorkomen en hoe houd je zelf bij hoeveel je weggooit? Vier tips.

1. Slimmer boodschappen doen:
·         Zorg dat je niet te veel eten koopt, dan is de kans kleiner dat je eten moet weggooien.
·         Kijk voordat je naar de supermarkt gaat eerst wat je nog in huis hebt en maak dan een boodschappenlijstje.
·         Koop alleen aanbiedingen als je zeker weet dat die ook op tijd opgaan.
·         Haal verse producten meerdere keren per week, zo voorkom je dat producten bederven voordat je ze op kan eten.

2. Slimmer koken:
·         Gebruik bij het koken een maatbeker of weegschaal om de juiste porties af te meten.
·         Houd met het koken rekening met grote en kleine eters. In de tabel van Milieu Centraal staan de hoeveelheden eten die je nodig hebt voor grote eters, kleine eters en kinderen.
·         Als je twijfelt of je genoeg eten hebt, maak dan iets extra's dat je goed kunt bewaren.
·         Bewaar restjes afgesloten in de koelkast. Gebruik ze bijvoorbeeld voor een lunch of een warme maaltijd.
3. Bewaar eten slimmer:
·         Leg kort houdbare producten vooraan, dan voorkom je dat je ze vergeet.
·         Zet de temperatuur van je koelkast op 4 graden, dan is het eten het langst houdbaar.
·         Bewaar tomaten, paprika en aubergine buiten de koelkast, anders kan er koudebederf optreden.

4. Zelf je verspilling bijhouden:
·         Wil je zelf bijhouden hoeveel eten je weggooit? Met een formulier van Milieu Centraal kan je twee weken lang bijhouden hoeveel eten je weggooit. Daarna kan je bereken hoeveel kilo dat per jaar is en hoeveel je dat kost.
 

Bron milieu centraal

 

Enkele

richtgetallen

Zuivel: Een schaaltje yoghurt

of vla is 150 ml

Drinken: Een kopje is 125ml,

een glas is 150 ml

Brood: Een snee brood is 35

gram, een half brood 400 gram,

een bolletje is 50 gram

Groente: Een portie groenten

(3 opscheplepels) is 150 gram

Fruit: Een appel, sinaasappel,

peer of banaan is 125 gram,

een mandarijn 65 gram

Aardappelen: Een kleine aardappel

is 50 gram, een grote

aardappel is 100 gram

Pasta/Rijst: 2 opscheplepels

is 100 gram

Vleeswaren of kaas: Een plakje

is 15 gram
Vlees: Een gehaktbal is 100 gram

Geen opmerkingen:

Een reactie posten