donderdag 4 april 2013

'Wonderpan'

Heel vroeger,in de vorige eeuw ( ha ha) had mijn moeder geen oven. Om toch af en toe een cake te bakken had ik een zgn artola 'wonderpan' gekocht. Hoe ik op dat idee gekomen ben toendertijd is mij nu nog een raadsel.  Beetje moeilijk uit te leggen wat een wonderpan is dus kijk even naar de foto's:





 
 
 

Hierin werd steevast iedere week een cake gebakken. Ook andere recepten zoals rijst randen Krente/rozijnen tulband etc waren mogelijk maar wij bakten altijd cake. Zelfs het orginele receptenboekje heb ik er nog bij, helemaal vet en plakkerig door al het geknoei tijdens het beslag maken maar ik heb hem nog!

O ja, moet ik wel ff uitleggen hoe het werkt, je hebt een ring,





die zet je op het kleinste pitje van je gasfornuis (heb je inductie of electrisch dan heb je niets aan een wonderpan) daaroverheen gaat een soort van schaal. In de schaal zet je het bakblik (gevuld met cake beslag) daaroverheen gaat een 'hoed' met in het midden een kijkvenstertje. Gas aan en op een hele lage stand ......... bakken maar.

Ik heb heel wat tulband caken gebakken voor onze (grote) familie en ook Opa en Oma werden niet vergeten. Met de trein werd de cake naar hun toegebracht en door de twee oude mensjes opgesmuld tot de laatste kruimel.

De wonderpan staat al jaren in de kast, ik gebruik hem niet meer. Wegdoen...... nee zonde.
Wie weet gebruik ik hem nog eens...............nostalgie.........

7 opmerkingen:

  1. is ook zo, wij hadden er ook een! Wat een nostalgie. Ik ga eens zoeken bij mijn moeder in de kelder, hij staat er vast nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nostalgie mijn moeder had er ook eentje en 'k heb 2 jaar terug via MP zoeen aangeschaft en gebruik 'm af en toe, op 't petroleumstel, lekker slowcooking ....
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo handig voor op de camping lekker smorgens vers brood

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou je het boekje ook kunnen copieren of een paar fotos van maken en hier neerzetten .Zou leuk zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat wil ik wel doen, duurt ff want ik moet nog een paar dagen werken.

      Verwijderen
  5. Fotos al klaar? ����

    BeantwoordenVerwijderen