zondag 19 mei 2013

aardbeien - frambozen crumble

Het recept met dank aan een medeblogster (ik weet niet meer wie - maar hartelijk dank)

Dit is lekker!

De frambozen (himbeeren) heb ik bij A ldi (Duitsland) gekocht. Het zijn diepvries himbeeren 500 gram voor € 1,98. Voor gebruik heb ik de frambozen laten ontdooien in een vergiet. De foto is gemaakt nadat dochterlief al een aanval op de crumble had gemaakt. (iets minder fraai voor de foto - maar ja)
De aardbeien kwamen ook uit Duitsland  bakje € 0,99, hier heb ik de helft van gebruikt. De andere helft heb ik verwerkt in de rabarber-aarbeien jam.
Inmaak suiker is bij de A ldi ook al zo goedkoop verhouding 2:1 suiker € 0,69 per pakje. Verhouding 3:1 suiker € 0,99 per pakje. Uiteraard kun je ook 'gewone' suiker gebruiken maar bij sommige fruitsoorten wordt de jam dan wel erg dun. (iemand een tip?)

Het recept:
300 gram bloem
150 gram suiker
200 gram (room) boter
50 gram donker bruine basterd 

200 gram aarbeien
500 gram frambozen 

Prak met een vork de bloem, suiker en boter tot kruimels.
Leg de aardbeien en de frambozen in een oven schaal.
Schep de kruimels bovenop de vruchten. Schaal iets schudden zodat de kruimel goed tussen de vruchten gaan zitten.
Strooi de basterd boven op de crumble
Bak de crumble ca. 30-40 minuten op 180 graden goudbruin  in de oven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen