vrijdag 14 juni 2013

Wat schaft de pot / budget bbq

De budget bbq. Natuurlijk kun je alles bij de slager/supermarkt kopen voor de bbq.

MAAR

Als je niet al te veel geld hebt en je hebt er een (beetje) hobby aan om zelf wat voor de bbq te maken:

zie budget bbq   (de gehaktprijs is de prijs die nu op dit moment bij de a h is, ik ben ervan uitgegaan dat de kruiden/ingrediënten die ik heb vermeld eigenlijk wel in ieder keukenkastje staan)

Mocht je het nog goedkoper kunnen............. dat kan - baas boven baas.......... (helemaal niet bbq en ;-)))
Nee, grapje........ suggesties, aanvullingen en recepten ALTIJD WELKOM


rundergehakt
1 pond
3,00
(ah)
ei
1 x
0,15
(ah)
knoflook
zout en peper
ui gesnipperd
1 x
0,05
koftekruiden
1 eetlepel
paneer of oud brood kruimels
3,20

Meng het gehakt met ei, knoflook, gesnipperde ui, zout /peper en paneer (oud broodkruimels)
Als je geen koftekruiden hebt dan kun je er wat andere kruiden bij in doen; kerrie, paprika, nootmuskaat en chilipoeder.

Maak van het gehakt langwerpige rolletjes en rijg deze aan een gunshape/saté stokje of als je dit alle maal niet hebt gewoon niet rijgen. Vouw het gehaktstaafje in een stukje alu-folie - om het stokje heen. (echt doen want het gehakt valt anders uit elkaar op de bbq.

Aantal: ca 14 stuks 

8 stuks voor de bbq (2 per persoon) en de rest vries je in.
 

Hamburgers

De tweede 500 gram gehakt (aanbieding deze week a h 2 x 500 gram 6,00)  gebruik je voor eigengemaakte hamburgers.

Gehakt mengen met  zout, peper, kerrie, paprika, knoflook, 1 eetlepel  ketchup, 1  ei en wat paneer.

Pers hier hamburgers van. Heb je geen pers leg dan tussen 2 velletjes plastic (diepvrieszakje uit elkaar halen)  een bolletje gehaktmengsel en druk voorzichtig het gehakt platter tot een hamburger vorm.

Aantal : ca 8-10 stuks

 kosten: ca 3,25  

4 op de bbq en de rest vries je in 
 
 
 
Saté:
400 gram kipfilet                       ca.          4,00 (a h budget)

Snijden in blokjes.
Marineren in:
Ketjap
Knoflook
Peper (eventueel zout) of als je hebt  1 eetlepel saté kruiden ipv ketjap/knoflook/peper/zout.

Gemarineerde stukken aan een saté stokje rijgen. (aantal ca. 10-12 stokjes)

Kosten ca. 4,10 voor 12 stokjes.

Alles op de bbq (3 stokjes pp = ca, 90-100 gram)

 Pasta salade:

(vlinder)pasta
500 gram
0,59
 courgette
1 x
0,59
olijven
0,20
mayonaise
4 lepels
0,20
kruidenzout
voorraad
gedroogde tomaten
3 stuks
0,25
gesnipperde ui
1 x
0,25
2,08

 

Recept zie tabblad recepten op de blog.

Olijven kun je ook vervangen door  fijn gesneden augurk, komkommer en/of zilveruitjes
Gedroogde tomaten kun je ook vervangen door verse fijngesneden tomaten. 

Stokbrood of een speciaal brood

Zelf bakken (zie recept uienbrood op de blog) of je koopt afbakstokbrood bij a h  2 stuks 0,35 cent. 

Kruidenboter

Roer door een half pakje roomboter, wat zout, gedroogde peterselie, ietsje peper en eventueel  wat knoflook. Kosten ca.  50 cent 

Sauzen:

Van pindakaas saté saus maken;  pindakaas, mespuntje sambal, scheut ketjap, theelepel suiker, mespuntje gember en melk (of water). Meng de ingrediënten tot een smeuïge saus. Warm maken in een pannetje of in de magnetron.

Kosten: ca 50 cent. 

Knoflooksaus

Meng;  1 kopje mayonaise met 1 kopje Yoghurt. Voeg 1 teentje knoflook (uitgeperst) toe en een theelepel suiker.

Eventueel nog wat fijngesneden platte peterselie toevoegen. Kosten ca. 0,30 cent.


Eventueel nog een komkommer aan plakjes

Kosten ca. 0,60 cent.
 
Samenvatting:
4 personen
koftes 1,83 (2 per persoon)
hamburger 1,30 (1 per persoon)
satestokjes 4,10 (3 stokjes per persoon)
pasta salade 2,08  ca. 900-1000 gram
stokbrood 0,35  2 stuks
kruidenboter 0,50
satesaus 0,50
knoflooksaus 0,30
komkommer 0,60
11,56 (= pp 2,89)

9 opmerkingen:

  1. Op deze manier is een BBQ goed te doen. Koftekruiden vind ik erg lekker! Meest eet ik veganistisch maar af en toe stap ik daar uit en neem vlees. Mijn man vindt BBQ'en lekker dus als het mooie weer komt is dat wel weer eens een idee. We eten er dan zelfgemaakte, soort huzarensalade-achtig iets bij. Ik zal dat recept tegen die tijd op mijn blog zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed van jou en leuk dat je dit deelt. Dat ga ik ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ken je megafoodstunter al?
    Heb ik vandaag heel veel (54) spiesjes kipsate gehaald voor maar 5 euro!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ken ik niet, maar zo goedkoop is het dan nog wel 'echt' vlees?

      Verwijderen
    2. Waar is de megafoodstunter dat goedkope vlees spreekt me wel aan, wij gebruiken de BBQ regelmatig met goed weer dus het zo voor ons wel lekker zijn goedkoop vlees ergens te halen.

      Verwijderen
    3. Ik koop vlees in Duitsland, veel goedkoper dan in Nederland.
      Kip komt van een Halal slachterij uit Gendringen.

      Verwijderen
  4. ziet er lekker uit. probeer het is op een van onze barbecues. veel verschillende soorten en maten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels zijn de prijzen wel wat achterhaald.......
      Tegenwoordig maak ik sate in het voren. Recept staat op mijn blog. Het recept is van mijn neef, (David) hobby kok. De sate's gaan in een vacuumzak in de vriezer. Met de kerst bakken we er 35, nasi/bami erbij en sajoer boontjes en roerbakgroente.

      Verwijderen