woensdag 31 juli 2013

courgette in zoetzuur


Courgette in zoetzuur

Je hebt nodig:
1 kg courgette

je kunt ook de grote ‘bommen’, de te groot gegroeide courgette hiervoor nemen.
2 grote uien,

Eventueel, kleine uitjes

3 eetl. zout
5 dl ijskoud water

Snijd de courgettes in de lengte door, verwijder de zaadlijsten. Snij de courgette in kleine blokjes. Snij de uien in blokjes. Doe alles in een grote kom en strooi er 3 eetlepels zout over,  laat de courgette met ui minimaal 3 uur in de koelkast staan, af en toe roeren.

Na 3 uur giet je het water af. Laat de courgette goed uitlekken. Doe de courgette in een pan en voeg toe:
5 dl azijn
250 gr suiker
2 theel. Kurkuma (of kerriepoeder)
1 theel. dille
1 eetl. mosterdzaad
1 rode of gele paprika in kleine blokjes voor de kleur




Breng het geheel aan de kook en laat het 2 minuten doorkoken. Doe het zoetzuur gloeiend heet in schone potten. Potten ondersteboven zetten en af laten koelen. Minimaal een week laten staan voor gebruik. Lekker bij oosterse gerechten en bij diverse stamppotten.


6 opmerkingen:

  1. hoe lang kan dat bewaard worden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer een aanvulling te maken op het recept maar de blog heeft er vandaag geen zin in.
    Dus dan maar op deze manier....

    Natuurlijk heb ik geen 1 kg. courgette ingemaakt maar een hele pan vol (zie foto). Gewicht courgette ca. 2 kg. (4 stuks) aantal potjes 11 stuks. Dit zijn potjes die mijn moeder voor mij spaart het hele jaar door en die zijn van de groente van h ak.

    Bewaartijd: ik heb nog potjes van 2011 en die smaken nog prima. Deze 2011 potjes (nog 4)worden nu in up tempo opgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het vandaag gemaakt! Mijn hele keuken ruikt heerlijk! ik ben benieuwd naar het resultaat!
    liefs en bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over 1-2 weken kun je het resultaat gaan proeven. Vind je de courgette te zuur dan bij een volgende keer iets meer suiker toevoegen, vind je het te zoet dan wat meer zuur toevoegen.
      Ik hoop dat het gaat smaken!

      Verwijderen