vrijdag 12 juli 2013

kol (d) portage (kold is in het Achterhoeks koud)


Zelfs in ons kleine dorpje heb je af en toe colportage. (van die mensen die aan de deur wat proberen te verkopen)  Dit is zo’n  ergernis…. Ze komen altijd tijdens het eten (rond de klok van half 6)

Zo nu ook, de bel gaat en er staat een forse( jonge) man met een zwarte map en een identificatie geklemd aan zijn blouse voor de deur. Zoonlief doet open en roept me. Zucht….. ik zie het al. Meneer vertelt dat hij van O xx io is en dat wij veel te veel voor onze energie betalen. Ik heb geen zin in zijn verkoop verhaal – en we hebben al energie – en wat ik er voor betaal moet ik zelf weten – en mijn eten wordt koud (en als ik wel ergens een hekel aan heb is dat wel koud eten)  Ik onderbreek de man met de opmerking ‘we hebben een prima energiemaatschappij’ en ‘we stappen niet over ‘en ‘al helemaal niet aan de deur’.  Meneer probeert het nog met ‘bij welke energiemaatschappij zit u dan?’ O ik zie het al (???????) de N uon. Dan betaalt u te veel. Nu breekt mijn klomp……. Ik blijf netjes, schelden is zo ordinair. Ik zeg tegen deze meneer; ‘Meneer ik heb geen zin in uw verkoopverhaal en bovendien wordt mijn eten koud’.  Hij probeert en nog een keer ……. Met ja maar…… en wil zijn verhaal vervolgen. Zachtjes druk ik de deur dicht en zeg;  ‘En nog een fijne avond’.

Eten koud, Ernie heet. Wat denken ze wel.

Hebben jullie veel last van colportage en hoe serveer je ze af?

14 opmerkingen:

  1. De laatste tijd komen er weinig bedelaars, zoals ik ze noem, aan de deur. Als ze wel komen ben ik snel met ze klaar. Een keer nee zeggen is voor mij genoeg, daarna gaat de deur dicht.

    Ik kan prima bepalen of ik iets wil of niet en het gaat een ander geen drol aan of ik teveel betaal of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb tegenwoordig een sticker op de deur, en geen verkopers en mensen die de voet tussen de deur zetten omdat ze overtuigers van het geloof zijn aan de deur. Ik was er helemaal zat van toen dat laatste mij gebeurde een half jaar geleden. Die man werd gewoon agressief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oww dat vind ik ook zo irritant! Hier komen ze ook redelijk vaak.
    Ik vind een "geen interesse" vaak genoeg en doe dan de deur dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een sticker op de deur en die werkt verbazend goed. Sinds die tijd geen verkopers meer.
    De sticker kun je bestellen op de site van Kassa: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bestel-gratis-kassas-bel-niet-aan-sticker/speel/1/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist niet dat er een sticker bestond, ga hem meteen aanvragen. Bedankt!

      Verwijderen
    2. Die sticker heb ik ook, misschien dat het daarom zo rustig is de laatste tijd

      Verwijderen
  5. Hier ook een sticker bij de bel. Werkt als een tierelier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo vervelend inderdaad! Ik bonjour ze ook zo snel mogelijk weg en als ze toch doorgaan zeg ik ook iets van Prettige dag verder en doe dan de deur dicht.
    Zuinigaan: Bedankt voor de link naar zo'n sticker, vraag hem meteen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, dat doe je goed. Ik doe het precies hetzelfde, manlief kan dat niet zo goed en stuurt mij altijd. Ik ben er snel klaar mee. Ze komen gelukkig zelden bij ons omdat we in een doodlopend straatje met maar 2 huizen wonen. Teveel moeite zeker, gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En dan willen ze zich ook nog voorstellen dmv een handje te geven. Blg.... Ik poeier ze altijd zo snel mogelijk af. En ik moet ook maar even om zo'n sticker kijken. Lijkt mij wel handig, wonen in een klein dorp maar wordt er soms gek van. Ze komen soms zelfs op zaterdagavond. Duh...
    En ik mag altijd naar de deur, want manlief vertikt het. En net als jij heb ik een gruwelijke hekel aan koud eten, want als ik mijn warm eten koud wil eten ga ik wel een broodmaaltijd klaar maken.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik doe alleen open als er aan de deur gebeld word door bekenden of de postbode ,zijn het onbekenden die zich ook niet van te voren aangekondigd hebben doe ik gewoon niet open, veel mensen vinden dit onbeleefd ,maar ik heb gewoon geen zin meer om mensen telkens te moeten vertellen dat ik geen interesse heb in wat ze verkopen,ik heb ze tenslotte niet gevraagd om langs te komen en bovendien werd het steeds vaker zo dat deze mensen in de avond aan bellen en aangezien ik alleen woon ,vind ik het ook nog eens onveilig om zomaar voor iedereen open te doen, sterker nog zelfs overdag kan het nog link zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik volgde eens een verkooptraining en daar leerde ik het volgende:
    Je doet verkopers een groot plezier door ze zo snel mogelijk weg te sturen. Verkopers weten dat ze 20 keer moeten aanbellen om 1 keer raak te schieten, hoe sneller jij ze wegstuurt, bij hoe meer 20 deuren ze kunnen aanbellen.
    Ze wegsturen is dus niet onbeleefd, je doet ze een plezier.

    Ze zijn er op getraind om met jou in discussie te gaan. Juist doordat we niet onbeleefd willen zijn, kunnen zij hun verkooptechnieken aan de man brengen. Wees dus vooral duidelijk en laat je op geen enkele manier verleiden tot een gesprek.

    Sinds ik dat weet ben ik heel kort en bondig: ik open de deur en zeg nog voordat men iets heeft kunnen zeggen: 'geen belangstelling' en doe de deur weer dicht. Heb ik niet meteen door dat het een verkoper is dan onderbreek ik zodra ik het doorheb met dezelfde zin: 'geen belangstelling' en sluit de deur.

    Ik heb 2 keer meegemaakt dat een verkoper het zelfs door een dichte deur probeerde: 'u weet nog niet eens waarvoor ik kom!' En een 'Nouja zeg'. In beiden gevallen heb ik dat geneerd.

    Aan de telefoon verbreek ik ook zonder pardon de verbinding met de woorden: 'Geen belangstelling'. Vroeger ging ik nog wel eens een gesprek aan met hoe ze me konden bellen terwijl ik bij het bel-niet-register aangemeld ben. Dat doe ik niet meer. Het geeft gelegenheid tot gesprek. En juist die gelegenheid is hun kans.

    Sinds ik de 'geen belangstelling' methode zonder schuldgevoel hanteer doe ik zowel hun als mezelf een groot plezier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook een sticker besteld via http://www.geencollectesticker.nl/neesticker-bestellen.html
    Ik heb ja voor collectes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zeg, nadat ik al een aantal keren heb aangegeven dat ik ècht geen interesse heb: Heeft u een momentje? Dan doe ik de deur 'even' dicht, of leg de hoorn er 'even' naast en laat ze dan gewoon staan voor de deur/hangen aan de lijn. Dat kost hen hun kostbare tijd en die besteden ze de volgende keer als ze in de buurt zijn liever nuttiger :)Na een tijdje staan/hangen geven ze vanzelf op. Tevens lichten ze ook vaak hun collega's hierover in. Werkt echt, ik word bijna nooit meer lastig gevallen!

    BeantwoordenVerwijderen