maandag 8 juli 2013

moestuin maandag

Vandaag is het warm. (nee, niet klagen! hier wachten we al zo lang op dus.......)

Alle bloembakken heb ik van de schutting gehaald (is nl. pal in de zon) en op een plekje op de grond gezet in de schaduw anders blijft er niets over van de plantjes. 

Geoogst:
suikerpeulen



En heel veel rabarber.
Daar heb ik rabarbermoes van gemaakt.
Recept:
Rabarber aan stukjes gesneden, suiker toegevoegd en toen in een pan op het gasfornuis. Ca. 20-30 minuten laten koken en daarna geproefd (of er nog suiker bij in moest - nee dus) en afgevuld in schoongemaakte potten. Heerlijk 2 grote potten rabarbermoes.


Asperges.
Van de asperges heb ik aspergesoep van gemaakt. Deze gestoken asperges (ca.400 gram) was wat aan de dunne kant vandaar aspergesoep.

Recept:
Asperges (schillen)
Koken in wat water, gaar in ca. 15-20 minuten.

Maak een roux van boter (30 gram) bloem (30 gram) en  3/4  liter aspergenat.  Kook de soep gaar.Voeg een handvol doperwten toe en de aan stukjes gesneden gare asperge. Laat dit nog even doorkoken. Voeg zout en peper toe naar smaak. Dien de soep op met een scheutje room en wat (verse) kervel.

Verder geen moestuin nieuws. Vanavond nog wel even naar de volkstuin om water te gieten.

3 opmerkingen:

  1. Na de langste dag mag je geen rabarber meer oogsten ivm oxaalzuur in de stengels. Dit zorgt voor een slechte opname van kalk waardoor je broze botten kunt krijgen. Extra kalk eten dus.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/07/09/sleutelbos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt maar de natuur is ca. 2-3 weken achter dus ik heb toch nog rabarber geoogst. Asperges mag je officieel ook steken tot de langste dag. Deze week stop ik met steken en haal dan ook het plastic eraf.

      Verwijderen
  2. Ik ken alleen 'gewone' peulen! Grappig dat er ook een suikervariant bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen