vrijdag 5 juli 2013

Verbruik energie totalen

Iedere vrijdag noteer ik het verbruik van gas en elektra. Vandaag maar eens een doortelling gemaakt.

Totaal verbruik gas: (25 weken)

952 m3    jaarverbruik (2012) 1468  dus nog te gaan tot 10-1-2014   516 m3

Totaal verbruik elektra: (25 weken)

1927 Kwh  jaarverbruik (2012) 4311 dus nog te gaan tot 10-1-2014 2384 Kwh


Over het elektra gedeelte maak ik me geen zorgen waarschijnlijk gaan we niet over de 4311 Kwh heen op 14-1-2014.

Gasverbruik daarintegen......... Aan het eind van de zomer kijk ik nog een keer hoe het erdan voorstaat. Gelukkig is het vebruik is in de zomermaanden heel erg laag ergens tussen de 6 - 10 m3 per week. Dit is dan alleen voor koken (op gas) en voor het douchen. Als het goed is gaat de verwarming pas weer medio september/oktober?  aan en vaak alleen maar 's avonds als het een keer wat koud/kil is. Dus we hopen op een hele mooie (droge)  warme zomer en najaar!

Houden jullie de meterstanden bij?  En hoe staat het ervoor?

8 opmerkingen:

  1. Hier gebruik ik alleen gas voor koken en douchen en verbruik dan wekelijks 3 kuub. Dat is voor 3 volwassenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Viel mij ook al op dat er zoveul gas al verstookt is, natuurlijk dankzij een koud voorjaar maar 'k zit ook al ver over de helft van m'n jaarverbruik (opname 8jan.)
    dan maar tot december niet stoken :),
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik noteer al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren elke zondagmorgen de standen van de water-, gas- en elektriciteitsteller. Onze jaarlijkse afrekening 'valt' eind juli dus ik heb al een heel duidelijk zicht op hetgeen we het voorbije jaar verbruikt hebben. Globaal gezien hebben we een pak elektriciteit, water én gas minder verbruikt. Het lagere verbruik op alle vlak komt wellicht doordat onze jongste vorig jaar in augustus zelfstandig ging wonen : minder was, minder strijk, minder bad-en douchewater opwarmen, zijn slaapkamer niet meer opwarmen, één pc minder in huis..... Onze frigo gaf vorig jaar in augustus de geest en die vervingen we door een zeer energiezuinig toestel met inverter. We vervingen in november ook alle spots in de keuken en de spaarlampen in de lusters van salon en living door ledlampen. De eerste weken na vervangen van de frigo en het gebruik van de ledlampen 'zag' ik een opmerkelijke daling van ons elektriciteitsverbruik. Ons gasverbruik gedurende het voorbije jaar zal, ondanks de koude en lange winter, niet veel hoger uitvallen of vorige jaren aangezien we net voor het stookseizoen de dakbedekking van het platte dak boven keuken en een deel van de living, lieten vervangen en lieten isoleren met 12 cm dikke pur platen. Het hellende dak hebben we zelf geisoleerd met isover met R waarde 5. Ik heb wel de indruk dat de investeringen die we het voorbije jaar deden, zijn vruchten afwerpen en resulteren in een lager verbruik én een aangenamer gevoelscomfort geven in huis (koude valt zo niet op jou). Binnenkort vervangen we onze 30 jaar oude waterboiler door een energiezuinige warmtepompboiler. Ben al nieuwsgierig of ik ook 'dat' zal voelen in een lager elektriciteitsverbruik.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vast wel, een waterboiler van 30 jaar. De techniek is er op vooruit gegaan. Wat besparingen in ons huis / gezin betreft. We hebben spaarlampen is de voorraad op dan gaan we over op led. Alle elektrische apparatuur is al energiezuinig. We hebben een nieuwbouwwoning - volgens de modernste mogelijkheden geisoleerd. Verder af en toe de gezinsleden ff op de feiten drukken (kort douchen - geen lampen onnodig aan laten - deuren sluiten etc) En inderdaad als ze allemaal een keer uitvliegen dan houden we geld over ;-))

      Verwijderen
  4. Ik heb meer gas gebruikt met die lange koude winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer die lange koude winter :)

    Nou met die standen doen wij 2en half jaar :)

    Gezin 6 personen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben geen gas, maar blokverwarming. Wel is het metertje op de radiator in de woonkamer al bijna tot het niveau van vorige jaar. Gewoon door de koude winter. Ik hoop ook de kachel tot eind september of langer uit te houden.

    Meterstanden energie vorige week doorgegeven aan eneco. Minder verbruikt dan vorig jaar. Ik noteerde altijd elke zaterdag de standen, dat ga ik weer doen.

    BeantwoordenVerwijderen