woensdag 21 augustus 2013

courgette - hartige taart

Voor het deeg:
250 gram bloem
150 gram boter
50 ml. water

Of:
Neem een paar plakjes bladerdeeg of filodeeg

Voor de vulling:
2 tenen knoflook
olijfolie
ca. 600 gram courgette 1 grote dus
1 eetlepel oregano
200 gram kaas (oude geraspte kaas of geitenkaas of blokjes brie)
200 ml. room
2 eieren
kruidenzout

Meng de bloem met de boter en kneed het tot een bal deeg. Meng het water erdoor heen en zet het in de koelkast.

Snij de courgette aan blokjes.
Verhit de olijfolie en bak de knoflook en de blokjes courgette even aan.(courgette hoeft niet gaar) Kruid de courgette met wat kruidenzout en de oregano.

Bekleed een springvorm of een quiche vorm met het deeg. Of als je geen deegwonder bent neem dan een paar plakjes bladerdeeg.

Giet het courgette mengsel op het deeg.

Meng 2 eieren, de kaas en de room in een kom.

Giet over het deeg-courgette mengsel het ei-room-kaas.

Bak de hartige taart in ca. 40 minuten gaar.

Variatie:
Voeg bij het aanbakken van de courgette wat champignons toe.
Bak in de olijfolie een bakje spekjes aan.

4 opmerkingen:

  1. Lekker, heb ik pas nog gemaakt volgens recept van ...ladybird meen ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat recept gemist (vakantie) Ik moet steeds wat verzinnen op de explosieve courgette oogt. Dat krijg je als je 12 planten in de volkstuin neerzet. Ik ben ondertussen de courgettes maar gaan uitdelen bij familie.

      Verwijderen
  2. Zoiets staat vanavond, dankzij het courgette-overschot, bij ons ook op tafel. Ik doe er ook nog stukjes tomaat bij (ook een overschot...). Enne... twaalf planten, ik weet me al bijna geen raad met de oogst van vier... Ik las het een tijdje geleden dat je het over die twaalf planten had. Ik dacht toen al: wat véél! Gelukkig maar dat je het kwijt kunt :-) En voor de rest, naast de courgettetaart: courgettesoep, courgette in zoetzuur, courgettepasta, courgettebrood, courgettemuffins, gevulde courgettes..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, die 12 planten was een foutje in de planning. Eerst 2 bloembakken ingezaaid 1 bak kwam op en in de andere helemaal niets.
    Een volgende bak ingezaaid, alles naar mijn moeder gebracht (we gingen op 'meivakantie') Moederlief laat tegels bloeien!???!!!!
    Dus we kwamen van vakantie terug en we hadden 3 bakken vol courgette planten. Het waren verschillende soorten, gele, groene en groen gestreept. Van de bolvormige courgette was helaas niets opgekomen. Alle planten heb ik toch in de volkstuin gezet (zuinigheid?) Ik heb ca. 15 potten chutney gemaakt, ca. 30 potten in zoetzuur, 12 potten zoetzuur voor mijn moeder en heel veel courgette geroerbakt, gevuld met van alles en nog wat, soep van gemaakt, in pastasalade verwerkt en nu zijn wij courgette moe.
    Dus ik geef ze weg aan familie en buren.

    BeantwoordenVerwijderen