vrijdag 13 september 2013

aaarch......

De ov chipkaart.......... Ik had me nog zo goed voorgenomen om hem NIET aan te schaffen onder het mom van 'als je bij ons niet meer zonder kunt reizen dan kom ik NOOIT meer in het openbaar vervoer'
Zo zie je maar, zeg nooit NOOIT.

Zoon1 gaat 1 dag per week naar het roc een provincie verder (ca. 50 km.) aangezien ik het wat zielig vind dat hij dit zou moeten fietsen ;-) hebben we gekeken hoe hij daar het snelste en goedkoopste zou kunnen komen.

Met alleen trein € 22,55(retour)  reistijd ruim 2 - 2,5 uur.(enkele reis)  Met de bus € 20,05(retour) reistijd ca. 1,5 uur (enkele reis).
Combinatie (terugreis) stukje trein en dan met de bus, reistijd 1:40 uur. Kosten blijven zo goed als hetzelfde.

Toen moest er een ov chipkaart komen op naam. Dit hebben we allemaal uitgezocht op de 'meest duidelijke ov chipkaart site' die er bestaat. Lees NIET dus. (dit leg ik later uit)
(www.ov-chipkaart.nl)

Het aanvragen van een chipkaart wordt duidelijk uitgelegd en was ook niet moeilijk. Omdat we de kaart (door eigen schuld) wat laat aan hebben gevraagd waren we er niet van overtuigd dat de kaart op naam op tijd zou zijn voordat hij naar school moest. Dus Ernie heeft bij een verkooppunt in de stad een anonieme kaart gekocht, die volgens de site € 7,50 zou moeten kosten en ik mocht dus wel € 8,00 aftikken!? Hier heb ik vervolgens bij appie € 30,00 op gezet, zoon kan dus reizen.
Aanvraag kaart op naam gedaan en inderdaad na 4 dagen werd de kaart met de post bij huize Ernie bezorgd.
En toen...... Deze kaart werd opgewaardeerd met € 30,00  dat lijkt me toch voldoende voor de heen en terugreis.

Zoonlief is deze week voor het eerst naar school gegaan, stukje met de trein en toen met de bus. Heenreis - geen sms of een telefoontje dus dat zit wel snor. Terugreis telefoon, zoonlief - helemaal boos en geërgerd  hij is door de conducteur de trein uitgezet ! Er zou niet voldoende saldo op de kaart staan. (dit kreeg hij overigens te zien toen hij in probeerde te checken en is dus toch ingestapt) Zoon kreeg geen boete - gelukkig maar - hij heeft de conducteur uitgelegd dat dit zijn eerst schooldag was en nog nooit met zo'n kaart had gereisd  Ik heb zoonlief  aangeraden om de kaart op de waarderen bij een opwaardeerapparaat op het stationnetje waar hij nu staat. Jaah, dat wil hij wel doen maar hij heeft geen saldo op zijn betaalrekening.
Ik heb acuut geld overgemaakt naar zijn rekening en na 5 minuten belt zoon terug met 'het is gelukt' ik kan mijn reis afmaken.

Ondertussen ben ik weer die bewuste ov-chipkaart site opgedoken om eens te kijken hoe dat nu allemaal werkt.Ik had alles al gelezen de week daarvoor maar blijkbaar had ik gemist dat er saldo - VEEL saldo op de kaart moet staan.

En nu zit Ernie met een anonieme ov-chipkaart met € 30,00  die ik  en zoon waarschijnlijk niet eens op kunnen maken. Zucht. (iemand een suggestie?)

Wie heeft deze site gelezen? Waar heb ik het saldo verhaal gemist?  Ik heb alle vraag en antwoorden doorgelezen en kan het 'saldoverhaal' vooralsnog niet vinden.

11 opmerkingen:

  1. Het saldoverhaal is duidelijk te vindn op de NS site. 20 euro voor de algemene kaart. Voor diverse soorten abonnementen 10 euro. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu inmiddels ons tweede kind ook aan de OV kaart is ivm met reizen naar school, kan ik alleen maar hartgrondig be-amen dat de informatie van OV9292 over busreizen, prijzen en abonnementen kompleet prut is. Wij zitten in een gebied met vijf (!) verschillende aanbieders van vervoer met elk hun eigen vormen van abonnement. Uiteindelijk maar een kortingskaart aangeschaft. Zelfs telefonisch informatie inwinnen is een ramp. Meerdere keren gebeld, verspreid over de dag en dan te horen krijgen dat het druk is en de wachttijd meer dan vijf minuten bedraagt. Tel uit je winst als het advies EUR 0.70/ per minuut kost.
    En wat leuk dat je naar zo'n oplaadpunt moet om iets te activeren als je er 10km voor op stap moet.
    JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je met de trein reist op saldo moet er altijd minimaal 20 euro op je kaart staan.Voor de bus is er voor zover ik weet geen minimum. Dus je moet er op letten dat er voor de terugreis altijd 20 euro op staat. Voor de stadbus is er geen minimum bedrag nodig, volgens mij voor de streekbus ook niet. Het is dus goed uitkienen hoeveel er per week op moet staan om niet in de problemen te komen.
    Ik weet niet of het nog steeds mogelijk is, maar toen onze dochter steeds 1 of 2 x per week naar Den Haag moest reizen kocht ik bij de automaat een weekkaart. Dan kreeg je 5 losse kaartjes zonder datum. Het is een hoop gedoe, maar het is even uitzoeken of dit wellicht beter is in jullie situatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, kan niet hij moet met de trein, dan met de bus en terug met de trein, dan de bus en dan weer een pieteindje met de trein.

      Verwijderen
    2. (VERGETEN) en dan ook nog met 4 ! verschillende vervoersmaatschappijen

      Verwijderen
  4. Voor de bus moet er 4 euro op staan. https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instapenbasistarief/
    Hoe hoog is het instaptarief?
    Hieronder ziet u de huidige instaptarieven. Als het saldo op uw kaart negatief is, kunt u niet reizen. U kunt online saldo kopen in de Webwinkel.

    Bus, metro
    en tram Trein (NS) Trein (Syntus) Trein (Veolia)
    Anonieme OV-chipkaart € 4 € 20 € 10 € 20
    Persoonlijke OV-chipkaart € 4 € 20 € 10 € 10
    Persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement € 4 € 10 € 10 € 10


    Het saldo dat je niet nodig hebt kun je terugkrijgen: Teruggave (restitutie) van het saldo op uw OV-chipkaart is mogelijk als uw saldo meer dan € 0 is. Bij de balies van OV-bedrijven kunt u uw saldo terugvragen tot € 30 en betaalt u € 2,50 administratiekosten. Als u uw OV-chipkaart beëindigt, betaalt u geen administratiekosten.
    https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/saldorestitutie/

    De site www.ov-chipkaart.nl is best heel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom moet er een minimaal saldo opstaan? Dit is me totaal niet duidelijk.
      Ik kan inderdaad mijn chipkaart beëindigen dat is me duidelijk geworden, nu alleen nog een balie van een OV bedrijf zoeken.

      Verwijderen
    2. Omdat de vervoerder enige garantie wil hebben dat je aan he eind van je rit het verschuldigde bedrag ook inderdaad kunt betalen

      Verwijderen
    3. Je hebt € 23,00 euro op je kaart, de rit kost € 3,20 dus dan kun je niet inchecken omdat die kaart € 20,00 moet bevatten????? Wie heeft dit systeem bedacht.

      Verwijderen
    4. Ze hebben het gemiddelde genomen van de ritprijzen die gemaakt worden en dat naar boven afgerond.

      Verwijderen