zondag 29 september 2013

aan de poets....

Poetsen, we moeten het allemaal. Het is niet mijn favoriete bezigheid maar 'wat mot dat mot'

Er zijn van die avonden waar je een demonstratie kunt volgen van een product ( T upperware, Lingerieparty's, kleding party's, speelgoed party's en schoonmaakartikelen party's )
Ernie is niet zo van de party's, behalve party's met drank en lekker eten maar dat is een 'andere party'.
Maar af en toe moet je je familie wat gunnen. Mijn jongste zusje gaf een party waar een  mevrouw schoonmaakmiddelen kwam demonstreren en uiteraard verkopen.

Tja, schoonmaken dat kan ik toch al enne 'spul' daarvoor heb ik toch ook al. (basis ingrediënten; schoonmaakazijn, spiritus, allesreiniger en water daar kom ik een heel eind mee)
De mevrouw had een potje bij zich met 'Zitronenbalsam' jaaah het is Duits. Met dit goedje maakte ze rvs schoon. De rvs wasemkap, het rvs gasfornuis, rvs voor frontje van de magnetron en oven, spoelbak, kranen ........alles werd er mee schoongemaakt en ik mag zeggen het werd schoon! en  het pakt nadien minder stof en vuil aan.

Het verraderlijke van zo'n party is natuurlijk dat je wat koopt. Tuurlijk alleen voor mijn zusje koop ik gewoon wat. Ha ha, je bent er uiteraard zelf bij. Ik heb het middeltje gekocht en toen het bij me bezorgd werd heb ik me niet ingehouden. De wasemkap, de rvs magnetron frontje, spoelbak en gasfornuis, kranen..... alles heb ik met het spul schoongemaakt. Het is bijna verslavend. Mijn hele keuken glimt alsof het net nieuw uit de showroom komt dus Ernie is heeeeel tevreden.
Ik dacht dus voordat ik aan de poets ging dat het schoon was. Voor het oog wel maar als je met citroensteen aan de slag gaat dan zie je het verschil.
Het is een potje van slechts 65 gram maar je hebt heel weinig nodig. Even met het meegeleverde natgemaakte padje door het potje halen en poetsen maar. Goed afnemen met een natte doek en klaar.

Wat zit er dan in dat potje; detergentieve ordening  5% of meer maar minder dan 15% zeep, parfums(limonene, geraniol, citral,hexyl cinnemal, linalool) Excuses als er een lees/tikfout staat, zonder bril is het bijna niet te lezen.

Nou, Ernie is blij met het product maar meteen komt het venijn uit de staart, kun je dit niet zelf maken. Beetje zeep, citroenzuur en volgens mij iets van schapenwolvet(?). Ik ga het wel een keer proberen.

Wie kent het product citroensteen (zitronenbalsam) en wat maak je er allemaal mee schoon?
Is er iemand die het zelf maakt?

5 opmerkingen:

  1. ooit kreeg ik een potje "oma's putsstein". Ik denk dat dat hetzelfde is. Ik gebruikte het i.p.v een ander schuurmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Heb ooit 's 'n potje (inhoud 500 gram) bio putzstein van de Lidl (in duitsland, waar anders?) gekocht, Prima schuurmiddel!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon vlak aan de grens ik zal eens informeren bij de Raiffeisen Bauern geschaftsache of hun 'putsstein' hebben, het moet natuurlijk wel goedkoper zijn dan het potje wat ik nu heb.

      Verwijderen
  3. Ik ken het niet, maar fijn dat het je goed bevalt.
    Je houdt toch wel af en toe pauze?? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zo'n poets aanval gaat vanzelf weer over........

      Verwijderen