dinsdag 3 september 2013

En we maken het lekker zelf...........

Een tijd geleden heb ik eens een pak ja een pak tandoori tilapiafilet  wereldgerecht van de K  no rr gekocht. Ik kook in principe zonder pakjes en zakjes maar op de verpakking staat:

zonder toegevoegde smaakversterkers - kunstmatige kleurstoffen - conserveermiddelen.

Kijk als het er dan niet in zit dan wil ik het wel een keer proberen.
Het pak is overigens gekocht bij de Aa cee tion en ik heb er € 1,29 voor betaald.

MAAR dat kan goedkoper................
Dus toch 'we maken alles zelf'

Met behulp van excel heb ik twee kosten overzichten gemaakt.

Opmerking:
In het pak zit 160 gram rijst ik vind dit voor 2-3 personen erg weinig. Dus mijn variant heeft 300 gram rijst.

Volgens het pak heb je 400 gram tilapiafilet nodig, de hele zak vis is 600 gram en de tandooripasta is zowel van het pak en eigengemaakt voldoende voor 600 gram.

De eigengemaakte  tandoori pasta heb ik gemaakt van 100 ml. yoghurt + 2 eetlepels tandoori kruiden + 3 eetlepels olie en zout en peper.

Helaas had ik voor mijn eigen variant geen 'kokos topping' maar de 10! gram uit het pak vind je ook niet meer terug op de vis. Ik heb er 2 lepels paneermeel op gestrooid.

De raita dressingmix had ik dus niet in de 'we maken het zelf variant' maar de komkommer heb ik volgens het recept geraspt, een heel klein teentje knoflook doorheen geperst en wat zout en peper.

CONCLUSIE:
De eigengemaakte versie is iets goedkoper en doordat ik iets meer rijst heb genomen hebben we voldoende voor 5 personen. Wel zal ik de volgende keer er meer groenten in doen, de 150 gram wortel en 100 gram doperwt is wat weinig.


koken met het pak:
Aanschaf pak 1,29
inhoud:
Biryani rijstmix 160 gram
kokos topping 10 gram
tandoori kruidenpasta 51 gram
Raita dressingmix 10 gram
tilapiafilet 600 gram 2,99
magere yoghurt 250 ml 0,14
doperwten dv 100 gram 0,18
wortelen 150 gram 0,10
komkommer 1 stuks 0,45
ui 1 stuks 0,07
olie om te bakken 2 eetlepels 0,03
5,24
We maken het zelf
tilapiafilet 600 gram 2,99
magere yoghurt 250 ml. 0,14
doperwten dv 100 gram 0,18
wortelen 150 gram 0,10
komkommer 1 stuks 0,45
ui 1 stuks 0,07
tandoori kruiden 2 eetlepels 0,05
zonnebloemolie 3-eetlepels 0,04
peper en zout mespuntje 0,02
rijst uit de kast 300 gram 0,27
olie om te bakken 2 eetlepels 0,03
4,34

 

6 opmerkingen:

  1. Over die vis he.... nu wil ik niet vervelend doen... Van www.demorgen.be:

    En dan is er de strontmond
    Tilapia is oorspronkelijk Afrikaans, maar nu wordt hij voornamelijk in Zuid-China, Indonesië en Bangladesh gekweekt. De export gaat grotendeels richting Amerika, maar ook in Europese supermarkten duikt de vis op. Het grootse probleem met tilapia zijn hormonen. Alleen de mannetjes van de soort zijn bruikbaar om verwerkt te worden. Dus worden van de vrouwtjes op jonge leeftijd mannetjes gemaakt. Dat kan door het toedienen van grote dosissen testosteron. Te veel testosteron kan onder meer leiden tot borstkanker.

    Tilapia wordt ook wel "strontmond" genoemd door z'n kwekers. De vis is de kampioen in het eten van zijn eigen uitwerspelen; hij consumeert tot zes keer meer uitwerpselen dan dat hij er zelf produceert. (mvl)

    Niet het meest frisse visje, samen met pangasius.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, en toch staat het viskeurmerk erop....... http://www.asc-aqua.org/index.cfm?act=tekst.item&iid=3&iids=15&lng=1
      En wat zo'n visje dan eet.......... Ik til er niet te zwaar aan als je ziet wat een kip wegpikt per dag en daar eet ik de eieren ook van.

      Verwijderen
    2. Ik hoorde dit ook over deze vis en toch eet ik hem wel. En wat je nu hoort over de vleesindustrie is ook niet mis.

      Verwijderen
  2. Hallo Ernie, Even weer een berichtje van Els uit Aalten. Ik lees je blog trouw + een paar andere. De kipkerrie was heerlijk maar toch heb ik een vraagje. Ik wil de lachmancun pizza maken maar hoe kom ik aan de lachmancunkruiden? Ik kan ze nergens kopen. Heb je het mengsel zelf gemaakt? Cajun en speculaaskruiden maak ik ook altijd zelf + nog een paar andere mengsels. Je blog is zo afwisselend ik geniet er echt van. Groeten Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze kruiden koop ik in Winterswijk bij een Turkse winkel (rotonde l idl en dan richting watertoren de winkel zit na de rotonde 2 pand rechts) Ook bij S ahin kun je deze kruiden kopen (Kloetenseweg)

      Verwijderen
  3. Dank je wel. Toevallig was ik vorige week bij de Turkse winkel op de Kloetenseweg maar ze waren met vakantie. Bij de Lidl kom ik vaak dus nu even naar de Turkse winkel daar dichtbij. Ik hoop dat je nog lang je Blog blijft schrijven en je ziet in het Verre Oosten genieten ze er ook van.

    Groet, Els uit Aalten

    BeantwoordenVerwijderen