woensdag 18 september 2013

'thuus gemaakt' Heksenkaas

Ingrediënten voor 250 gram Heksenkaas:
 
·         150 gram kruidenkaas (1 bakje Aldi)
·         60 gram mayonaise
·         30 gram rauwe prei (lichtgroene deel)
·         10 gram verse peterselie
·         1 snufje zout
·         1 snufje versgemalen zwarte peper
·         enkele druppels citroensap
·         heel klein teentje knoflook
Benodigdheden:
·         Staafmixer
·         Mes
·         Snijplank
·         mengkom
 
Snij de prei fijn en was deze goed. Prei heel goed uitlaten lekken (of even in een slaslinger)
Pureer de prei en peterselie samen met de mayonaise, zout, peper, knoflook en citroensap met een staafmixer. Meng vervolgens de kruidenkaas erdoor. Klaar!
 
Bovenstaande is nog steeds in een experimentele fase. Ik vind de heksenkaas met het bovenstaande recept wat 'laf' van smaak. Ik ga de volgende keer wat meer zout en peper toevoegen.
In ieder geval zit in het bovenstaande recept minder toevoegingen in als de 'originele gekochte' heksenkaas.
 
Wellicht heeft iemand een idee om de smaak nog te verbeteren?

7 opmerkingen:

  1. Oh lekker zeg!! Ik vind de "echte" heksnkaas ook zo lekker he, maar zo duur idd. Mss dat je wat bieslook toe kunt voegen voor de pittige smaak? Niet teveel, want er zit ook al prei doorheen.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vers gedraaide (uit pepermolen) vierkleurenpeper gebruiken zal de smaak al verbeteren, zou ik doen.
    Ik ga het eens maken maar dan zonder kruidenkaas, maar met gewone roomkaas(AH) Dat is kruidenkaas zonder kruiden maar goedkoper. De kruiden doe ik er zelf bij.
    Ik zal dus wat moeten rommelen aan de door jou opgegeven hoeveelheden. Leuk experiment.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die (kruiden)kaas dat zijn van die langwerpige bakjes (die koop ik dan bij de A ldi - die hebben ze in 2 smaken naturel en bieslook. Deze kaas is uiteraard bij veel winkels te koop. Ik zal ook eens experimenteren met verschillende soorten kaas (room-kruiden-met/zonder knoflook wat er al niet meer is etc)
      Resultaat zal ik in mijn blog zetten.

      Verwijderen
  3. Misschien wat uienpoeder en verse knoflook?

    Groet Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien heel vreemd, maar wat is heksenkaas??
    Ben zeer benieuwd.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp dat dit het recept hierboven is, maar aangezien er ook over de 'echte' dure heksenkaas gesproken wordt... Ik heb er nog nooit over gehoord.

      Immy

      Verwijderen
    2. het is bij een aantal supermarkten te koop (j umbo - a h - m akro)
      ze hebben zelfs een eigen site heksenkaas.nl (het komt uit Oldenzaal)

      Verwijderen