zaterdag 19 oktober 2013

bakkie thee

Ik heb een 'nieuwe' manier ontdekt om goedkoop een lekker bakkie thee te drinken.

Als volgt;
Ik koop losse (rooibos) thee.
Doe 2 (Duitse) theelepels thee, is ca. 4 gram  in een thermoskan van 1 liter.
Giet er kokend water op en laat het minstens 5-7 minuten trekken.

Heerlijk 1 liter rooibosthee. Wel door een theezeefje gieten, met prut smaakt niet zo lekker.

Kosten losse(bio) rooibosthee 100 gram voor € 2,35

nodig; 4 gram per keer
Ik kan 25 keer op deze manier een liter thee zetten, 1 liter is 5 koppen  thee van 200 ml
Kosten per liter: €0,094
kosten per kop thee (200 ml.) €  0,0188

Wat kost dan een pakje rooibosthee met daarin zakjes voor 1 kopje;

l ip to n of Ldn   20 zakjes 1,67 = € 0,835 per zakje./ voor 1 kop thee

Volgens de verpakking is 1 zakje voor 1 kop thee. Ben je een zuinige Hollander dan zou je 2 kopjes met 1 zakje kunnen maken dan nog is de prijs 0,0417 per kop thee.

De rekensom is snel gemaakt. Losse thee is veel voordeliger.
Ik ga kijken of ik grotere verpakkingen kan kopen die dan wellicht nog voordeliger zijn.

Hollander of niet! Dit bezuinigt weer lekker!

6 opmerkingen:

  1. Ik doe ook aan hergebruik van thee. Zet het in een theeei en na paar minuten haal ik di eruit, drink de thee en giet nieuw water weer op het oude theeei voor mij weer prima thee, maar ik hou niet zo van te sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou wel van sterke thee (dus geen water met een kleurtje)

      Verwijderen
  2. Met een eenkops zakje maak ik ook een liter thee. Gewoon wat langer laten trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook lekker: zelf per pot variaties maken door iets extra toe te voegen: een stukje citroen of simaasappel, een stukje pijpkaneel, steranijs of verse (of gedroogde) munt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee,munt staat normaal bijmeinde tuin

      Verwijderen
  4. Zo'n theeëi is echt ideaal voor losse thee. Leuk die berekening!!

    BeantwoordenVerwijderen