zondag 3 november 2013

laat het nog even niet zo koud worden............

De titel spreekt voor zich, vanmorgen heb ik maar eens de lijst doorgeteld van de kolom elektra en gas. Oeps..........

Week 1 volgend jaar wordt de meter weer opgenomen dus we hebben nog 9 weken te gaan.
Het totale verbruik tot nu toe is:

3120 voor elektra en 1126 voor gas.

het verbruik van vorig jaar heb ik erbij gepakt (4311 elektra en 1468 gas)

Dus een snelle (excel) berekening:
4311-3120 is 1191
1191 elektra delen door 9 weken is 132 Kwh per week, dit maken we niet op per week (zie kolom aan de linkerkant)

1468-1126 is 342
342  gas, delen door 9 weken is 38 m3 per week. Dit kan nu nog steeds uit (gemiddelde verbruik met deze buitentemperaturen is 9-21 m3) maar als het koud, heel koud gaat worden dan verbruiken we wel 50-70 m3.

Dus wat gaat Ernie doen, duimen dat het niet koud wordt want alle bezuinigingen zijn al doorgevoerd in huize Ernie. Natuurlijk kun je de verwarming op 18 graden zetten en met een deken op de bank maar dat ga ik niet doen. Het huis (de verwarming) is er voor mij en ik ga niet koud zitten en ook niet met dikke jassen, sokken etc op de bank, vroeg naar bed om een beetje gas te besparen.

Hoe gaat het met jullie verbruik, halen jullie de beoogde eindstreep? Heb je een 'verbruikslimiet"?

8 opmerkingen:

  1. Als er geen vorst komt deze maand is ons gasgebruik ondanks koude jan/febr hetzelfde. Waarschijnlijk door de hoge temperaturen in de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga ook geen kou lijden, maar heb het geluk dat de buren en vooral de onderburen flink stoken. Daardoor blijft het nog aangenaam. 18,9 zegt mijn weerstation, is het hier. Door hier op te letten,en niet te snel aan die thermostaat te draaien, kan ik me straks andere dingen veroorloven. Ik wil zo graag weer bij een sportvereniging en lessen krijgen in die sport. Dat kan ik dan als ik bespaar op mijn energierekening.
    Ik vind dat jullie ook knap laag zitten, met 5 personen qua gasverbruik. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook mooi op schema en gaan wederom eindigen zo rond de 500 M3 aan gasverbruik netjes denk ik met een gezin van 6 personen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 500 m3? Verwarmen jullie extra bij met een houtkachel of is dit alleen maar cv en doucheverbruik?

      Verwijderen
    2. Nee, niets extra,s ook de cv wordt daarmee verwarmd :)

      Verwijderen
  4. Keurig hoor, wij gebruiken met z'n tweetjes bijna net zoveel elektra: foute boel dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik probeer zo zuinig mogelijk te doen met gas en electra, niet alleen voor mijn portemonnee ,maar ook voor het milieu, bovendien was ik vroeger een echte koukleum, maar tegenwoordig vind ik het al gauw te warm met de verwarming aan,daarom trek ik liever eerst wat warmere kleding aan voordat ik de verwarming aanzet, want met de verwarming aan word ik ook gelijk een stuk duffer en dus minder actief, ik heb ontdekt dat als je voeten en je nek warm zijn dat je het dan ook minder snel koud heb ,dus vandaag lekker dikke sokken en een truitje met een col aan en ik heb de verwarming niet aangehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihihi! Ik zit altijd precies hetzelfde te rekenen: nog zoveel kuub of vierkante meter tot het streefgebruik en dat delen door het aantal resterende weken... Succes! Groet, N(euro)otje

    BeantwoordenVerwijderen