vrijdag 1 november 2013

lezen, boeken versus e reader

Ik mag graag lezen. Ik ben geen lid van de bieb, waarom niet? De boeken die ik lees zijn altijd uitgeleend en de bieb is niet goedkoop en na 3 weken moet het boek alweer terug naar de bieb.. (smoes 1 ,2 en 3?)

Hoe kom ik dan aan mijn leesboeken. Marktplaats, boekenmarkten, rommelmarkten en ruilen met andere lezers. De grootste (?) boekenmarkt  in Nederland is in Bredevoort, daar kun je dag en nacht boeken kopen. Diverse mensen hebben aan huis een afdakje/schuurtje met daarin boeken te kust en te keur. Je zoekt een boek uit en betaald. Het geld kun je deponeren in de brievenbus van de verkoper of in een afgesloten goed vastgeschroefd busje. Een paar keer per jaar hebben ze een hele grote boekenmarkt het hele stadje staat dan vol met kraampjes met allerlei boeken,  als je van boeken en lezen houd dan is dit een echte aanrader.

Afgelopen mei was ik op vakantie in Turkije. In het hotel  in de lobby een stond een boekenkast, met daarin diverse boeken in allerlei talen. Gedoneerd door gasten die in het hotel verbleven. De bedoeling was dat je er een boek uitpakte en er weer een boek in terug zette. Ideaal! Een paar door mij gelezen boeken heb ik om kunnen ruilen voor een nieuw exemplaar.

Maaaaaaaarrrrrrrr......... er is iets 'nieuws' op de markt de e reader. Boeken op een e reader of zelfs op een tablet. Ernie heeft een tablet dus....... ik heb een GRATIS boek er op gezet (ja gratis anders begin ik er niet aan) en ben begonnen met lezen. Na 1 hoofdstuk ben ik ermee gestopt...... dit is niets voor mij......ik moet kunnen bladeren....... ik moet het boek ruiken........ ik moet het in mijn handen hebben...........ik wil ezelsoren maken......... het boek wegleggen en weer oppakken............

Ik snap dat een e reader heel veel voordelen heeft (niet meer slepen met boeken in je vakantie - niet meer boeken hoeven inkopen etc) maar de voordelen wegen (voor mij) niet op tegen de nadelen.(slecht lezen bij veel zonlicht en ik mis het 'boek' gevoel)

DUS Ernie gaat gewoon op vakantie met 7 boeken in haar koffer daar laat ik zelfs kleding voor thuis.
nb als de boeken gelezen zijn dan zet ik ze op mp en van de opbrengst koop ik weer 'nieuwe' boeken zo blijft mijn hobby betaalbaar.

Lezen jullie boeken? Hoe kom je aan je boeken?

9 opmerkingen:

  1. Heerlijk boeken.
    Bij mij komt er ook geen e-reader in!
    Er gaat niets boven de geur van een (tweedehands) boek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier wel een e-reader, een "echte" dan en niet een tablet. Dat maakt nl verschil, de echte heeft een scherm met zogenaamde e-ink en daarmee kun je dus wel in de zon lezen. Overigens ben ik het met jullie eens dat je geen boekgevoel hebt met een e-reader, geen geur en bladeren is ieg anders. Maar heerlijk is de hoeveelheid boeken die je op internet kunt vinden en heerlijk is het meenemen van zo'n e-reader zodat je altijd en overal iets te lezen bij je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. toevoeging: ik ben wel lid van de bieb, voor die 4 euro per jaar kan dat best. Aan reserveren doe ik niet, dat kost nl 1 euro per item . Te laat inleveren kost 20 cent per dag per item, iets om te voorkomen. Herinnering komt per email.

      Verwijderen
  3. Mijn boeken haal ik uit de bibliotheek. Ik vind een abonnement absoluut niet duur. De boeken die ik graag wil lezen en die
    uitgeleend zijn reserveer ik gewoon (kost een habbekrats). De boeken mag je 4 weken houden en desgewenst nog 2 keer
    verlengen, nou dan heb ik ze echt wel uit. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik geen lid van de bibliotheek zou zijn.
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een e-reader die ik altijd meeneem als ik naar Australie ga, bijna elk jaar. Ik ben m'n hele leven al lid van de bibliotheek en vind het beslist niet duur. Je kunt er heerlijk de tijdschriften lezen, koffie srinken (bij ons gratis) kranten lezen en natuurlijk elk boek meenemen en is heter nu niet dan reaerveren! Mijn kinderen gingen van jongs af aan mee en ze lezen nu nog steeds veel en graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een biebabonnement, ik leen er elke 4 weken een stapel boeken en tijdschriften, heerlijk!
    De nieuwste boeken vind ik er niet zo snel, maar die worden vanzelf oud en dan lees ik ze alsnog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben ook een abonnement bij de bieb. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, de E-reader had ik geleend voor een weekje vakantie maar vond ik niet fijn. Ik wil een boek ook kunnen voelen, erin bladeren, even vooruit kijken en weer terug lezen. Het even weg leggen en weer erbij nemen. Wij doen wel met het hele gezin met 1 abonnement, heeft zoonlief iets nodig voor zijn studie dan gaat dat voor. Ik reserveer mijn boeken via internet en verleng ze daar ook als het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. toevoeging: de bieb kost in ons dorp €45,00 per jaar (automatische incasso) en 47,50 per jaar (acceptgiro) Onder de 18 is het gratis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind niet dat je het kunt vergelijken, lezen op een tablet of een boek. Ik heb ook nooit een ereader gewild want vond het lezen op de tablet niet fijn, totdat ik een ereader kon lenen en dat leest echt vele malen beter. Dus voor mijn verjaardag een echte goede ereader gekregen en ben er heel erg blij mee. Ik kan er mee buiten lezen, niet in het volle zonlicht want ik zit altijd in de schaduw, dus hoe dat is weet ik niet. Dus misschien dat je het eens een keer op een echte ereader moet proberen om het echt te kunnen vergelijken.
    Ben nog wel steeds lid van de bieb voor de streekromans die ik ook graag lees. Je kunt bij ons via de computer tot 2x toe verlengen, dus je kunt ze dan in totaal 9 weken thuis hebben. Reserveren doe ik alleen als ik het echt heel graag wil, want dat kost een euro per boek.Beetje zonde vind ik dat weer. Op de ereader heb ik ook altijd de nieuwste boeken, die zijn bij ons altijd uitgeleend dus ook daarvoor is het makkelijk En de kindjes zijn ook lid van de bieb, al vanaf dat ze een baby zijn en dat is gratis tot hun 18e.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen