vrijdag 8 november 2013

Rode linzensoep - maaltijd soep


Linzensoep

Voor 4 personen:

1 rode ui
2 teentjes knoflook
2 eetlepels olie
250 gram wortelen in blokjes
1 rode paprika in blokjes
1 eetlepel tomatenpuree
1 blikje tomatenblokjes
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel chili poeder
½ theelepel kaneel
1,5 liter Bouillon
300 gram rode linzen
Koriander
1 bosje lente-ui
Zout en peper
 

Variatie:
uitgebakken spekjes 
of voeg gehaktballetjes toe

Bereiding:

Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Verhit de olie bak hierin de ui en knoflook. Voeg de wortelblokjes en de paprikablokjes toe en roerbak dit 2 minuten. 

Voeg de tomatenpuree toe en komijn, chilipoeder en kaneel. Bak dit ca. 1 minuut. Voeg de tomatenblokjes, water en bouillon en de linzen toe. 

Gaar de soep in ca. 30 minuten. Is de soep te dik dan nog iets water (bouillon) toevoegen. 

Voeg bij het opdienen de gesneden lente-ui en koriander toe. 
 
Serveren met turks brood en roomboter

(1 liter soep is voldoende voor 3 grote koppen soep (per kop ca. 330 ml. Soep))(dit is ruim 2 liter soep)

6 opmerkingen:

  1. Hey Ernie wat leuk dat je dit recept met ons deelt want Linzensoep heb ik nog nooit gegeten. Zat al te bedenken wat ik morgenavond nu eens zou gaan eten. Daar hoef ik nu niet meer over na te denken. En Turks brood haal ik morgen wel op de markt. Dankjewel en alvast een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit recept is met rode linzen, in Turkije heb ik dit gehad met groene linzen. Het smaakt richting 'onze Hollandse erwtensoep' maar dan met een Turks tintje.

      Verwijderen
  2. Recept naar mijn hart!
    Ik ga het maken. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. er staat niet bij hoeveel bouillon erbij moet. iets van 1,5 liter ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren gemaakt met blonde linzen ipv rode (dacht dat ik die in huis had , dus niet) en er oa een restje shoama in gegooid en het laatste stukje van een droge worst. Meningen verschilden hier tussen lekker, pittig en is er niet iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen