woensdag 11 december 2013

recepten met kefir gevraagd

Ik had al een op een paar weblog wat informatie gelezen over Kefir. Vorige week heb ik 3 zakjes besteld (via Internet) en het afgelopen weekend heb ik de eerste Kefir gemaakt. Reuze gemakkelijk en ik vind het lekker.

Benodigdheden

- 1 literpak melk ( koemelk of sojamelk, minder dan een liter ook mogelijk)
- 1 zakje kefirpoeder uit het starterspakket (Zakjes in de koelkast bewaren!)

1: Los de inhoud van één zakje kefirpoeder op in een literpak (of een weckfles) ongekoelde houdbare melk en laat dit 24 uur staan op kamertemperatuur. U kunt de kefirpoeder direct door de opening van het pak melk doen of een weckfles gebruiken.
Bij de allereerste bereiding, met een nieuw zakje, laat u het 48 uur staan omdat het zakje moet worden ''opgestart''. Alle bereidingen hierna 24 uur.

Na 24 uur is de kefir klaar, schenkbaar uit een melkpak of in een weckfles!

2: Voor u de kefir gaat opdrinken, in de koelkast zet of er iets aan toevoegt moet u 3 eetlepels kefir afnemen. De rest drinkt u op.

3: Een nieuwe liter kefir bereidt u door (tenminste) 3 eetlepels kefir die u bij stap 2  heeft afgenomen te mengen in een nieuw literpak melk of in een weckfles met een liter melk.

Tip: Voegt u wat fruit, siroop of vruchtendrank toe voor het consumeren.
Tip: U kunt ook minder kefir, bijvoorbeeld een halve liter per dag maken, door eerst wat melk uit het melkpak schenken of door minder melk in een weckfles te doen.
 

Kefir, een natuurlijk antibioticum, een probioticum

Kefir is een drank vol goede voedingstoffen, bacteriën en gisten. U kunt het zelf goedkoop en gemakkelijk bereiden. Kefir bevat goede bacteriën en gisten welke uw lichaam ondersteunen en de lichaamsfuncties optimaliseren. Door de probiotische stammen, gisten en micro-organismen gaat kefir werken als een probioticum.

Kefir ondersteunt de weerstand

Kefir, de eeuwenoude drank uit de Kaukasus die ook wel het yoghurtplantje wordt genoemd, geeft ondersteunende werking aan het afweermechanisme voor meer kracht en vitaliteit.

Wie maakt ook zelf kefir en kun je er nog meer mee, kun je er sauzen mee maken of  mee bakken?
Wie heeft recepten?

10 opmerkingen:

  1. Leuk dat je kefir gebruikt! Toevallig heb ik het net gisteren besteld....samen met en boekje over kefir.
    Dit recept vond ik net:
    mozzerella maak je door 2 liter volle melk te verwarmen tot 80 graden. daar doe je al roerend 0,25 liter gerijpte melkkefir aan toe. De gestremde melk schep je er af, en kneed je met je handen. Kneed er balletjes van en doe ze een half uurtje in koud schoon water tot ze mooi vast van vorm zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan er ook mee bakken inderdaad, pannenkoeken, brood, cake, je kan er ook wat (zelfgemaakte) siroop in doen en gewoon opdrinken, in het boekje wat ik erbij besteld heb staan naast allerlei info, ook recepten...leek me wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat opdrinken met wat sap en een gepureerde peer heb ik al gedaan. Erg lekker. Boekje heb ik niet besteld dit kan ik natuurlijk altijd nog doen.

      Verwijderen
    2. Oh leuk....dan weet ik alvast dat dat lekker is :-)
      Ik hoop dat mijn pakketje morgen komt!

      Verwijderen
  3. Een kruidenkaasje maken las ik ook nog: vandaag was het een portie kefir die 2 dagen heeft gestaan en ik wil er nu eens een kaasje mee maken.....heb t door een theedoek gezeefd......dan gaat het "water "eruit en houdt je een dikkere substantie over...volgende dag schreef ze: vandaag vond ik dat het genoeg was uitgelekt....er komt veel waterzooi uit de substantie.
    Wat er overbleef mag je echt wel voldoende voor een superdik besmeerd broodje vinden...
    Ik heb er peper, zout, knoflookpoeder(had ff geen zin om verse te schillen :oops: ) en honing toegevoegd en toen de tuin in voor kruiden: bieslook, peterselie en omdat ik gisteren heb geleerd van jasmin dat korianderblad ook te eten is :mrgreen: , ook wat korianderblad....dat heeft wel een overheersende smaak...volgende keer iets minder.

    Tussendoor een paar keer geproefd en nog wat suiker en meer zout en knoflook toegevoegd....en toen op t broodje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iemand schrijft over ijs met kefir: Vanmiddag had ik zowaar dik kefirspul (uit laten lekken dus)..zonet een meloen gepureerd (zo` n kleine.. groengrijs van buiten, oranje van binnen) samen met 50 gr honing en 50 gr suiker, en de kefir erbij gegoten(het was iets van 3 dl. het hele spul staat nu in de ijsmachine te draaien. En het smaakte heerlijk schrijft ze ook nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op pinterest vind je meer dan genoeg recepten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik doe niet aan Multi media / een (anonieme) weblog kan nog net. Ik speur nog wel op internet en anders toch maar het boekje bestellen. In ieder geval bedankt voor je recepten. Ik ga ze proberen!

      Verwijderen
    2. Hihi, oké, ja alles bijhouden is ook niet echt te doen als je ook nog 'n werkende moeder bent.

      Ik zal vast zelf ook wel eens wat recepten op mijn blog plaatsen met kefir...

      Verwijderen
  6. Ben je goed in Engels? Dan is dit nog iets misschien, ziet er wel lekker uit: http://eatnourishing.com/recipe/kefir-cheesecake-cups/

    BeantwoordenVerwijderen