zaterdag 7 december 2013

tegenvaller ?

Gister viel tegenvaller nr. 1 door de brievenbus. Ik (wij) krijgen geen zorgtoeslag meer. Ik besef me terdege dat als je veel verdiend ook geen toeslagen (meer) ontvangt. Echter we hebben de afgelopen 3 jaar gezamenlijk hetzelfde verdiend, geen cent meer - bruto niet en netto een paar euro minder en een paar euro meer. (afhankelijk welk jaar) In 2012 kregen we nog 716 euro toeslag, in 2013 nog 316 euro en nu helemaal niets meer terwijl we, zoals ik al typte hetzelfde bruto en netto verdienen.

Natuurlijk zijn de premies ook ietsje omlaag gegaan, in ons geval 7 euro per polis maar we kregen 26 euro zorgtoeslag samen in 2013, minus die 14 euro is toch nog 12 euro zorgtoeslag per maand die we niet meer krijgen.

Wij zullen het wel overleven ;-)  Ik heb wel spijt met mensen die deze toeslag echt nodig hebben om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Een berichtje van internet geplukt:

Volgens officiële cijfers van de overheid ontvangen 5 miljoen Nederlanders zorgtoeslag. Het bedrag dat u aan zorgtoeslag ontvangt is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Hoe lager uw inkomen, hoe hoger uw zorgtoeslag.  De maximale zorgtoeslag voor alleenstaande Nederlanders was in 2011 € 835,00 per jaar. Het maximale bedrag voor stellen en gezinnen was in 2011 € 1.753,00 per jaar. Het maximale bedrag voor 2014 is € 1.644 per jaar voor huishoudens met 2 personen. Dit is € 137 per maand. Voor 1 persoon zonder toeslagpartner is het maximale bedrag € 72 per maand. Er zijn basisverzekeringen met lagere basispremie dan de maximale zorgtoeslag, zoals de Anderzorg zorgverzekering.

Hebben jullie de toeslagenbrief al binnen? 

3 opmerkingen:

  1. Mijn dochter moest erom lachen, dat ze gewoon verdient aan het hebben van een zorgverzekering... Tuurlijk komen daar je medicijnen nog bij, mocht je die gebruiken, maar behalve wat zelfzorgmedicatie (anti-conceptie valt voor haar nog een krap jaar binnen de vergoeding) gebruikt ze niets. Wel spaart ze heel goed, om haar verhoogde eigen risico goed in te dekken. Dat gaat nu het tweede jaar in. Toch raar, dat dat niet anders geregeld is. Ik had dat vroeger al met de tegemoetkoming voor schoolkosten.Bij de oudste verdiende ik er op met heel weinig boeken en de jongste moesten we heel fiks bij betalen om alles rond te krijgen. Help daar waar nodig en niet als het de daadwerkelijke uitgaven overschrijdt. Dat geld kan weer zo goed ingezet worden op andere plekken (bijvoorbeeld toen ik fiks tekort kwam door meer boeken). Gelukkig hebben wij het altijd kunnen redden en ik ben ook blij dat ik di soort besluiten niet hoef te nemen, want goed doe je het in de ogen van de bevolking nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welkom in de wereld van de mensen die op eigen benen kunnen staan, financieel. Misschien kun je het zo zien en zie je het dan wat positiever.

    Je weet trouwens ook zeker dat de gemaakte berekening klopt, dat je er echt geen recht meer op hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We krijgen helemaal niks terug wel moeten we over 2011 3 maal terug betalen, rekenen kunnen ze niet. Het te gek voor woorden vorig jaar heel veel over 2011 terug betaald .

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen