vrijdag 28 februari 2014

rijst met tomaat en lamskoteletten

Enige tijd geleden had ik bij een Turkse winkel een kilo lamskoteletten gekocht en in de vriezer gedaan. Gisteren heb ik de koteletten laten ontdooien en toen moest  ik er nog een recept bij zoeken.  Helaas is het geen echt bbq weer dus die mogelijkheid viel al af.
Ik heb een heerlijk recept gevonden bij een 'collega' website de Turksekok.nl

Pilavli Pirzola (Turks)
Rijst met tomaat, ui en lamskoteletten
rijst 500 gram 0,43
tomatenblokjes 2 blikjes 0,78
ui 2 x 0,20
zout en peper
lamskoteletten 6 stuks/1 kg. 8,00
zwarte peper 0,03
melk half kopje 0,05
zout / paprika gemalen  0,01
9,50 1,90 (5 personen)

kokend water halve theekop
water voor de rijst.
olie  2 eetlepels 0,04


Bereiding:
Doe de droog gedepte koteletten in een schaal en kruid ze met zout en ruim zwarte peper. Giet het halve kopje melk erover en laat de koteletten 1 uur marineren.

Maak ondertussen de tomaten-rijst.
Snipper de ui en fruit deze in wat olie.  Voeg de tomatenblokjes toe en roerbak dit even. Voeg de gewassen rijst toe en zout en peper. Voeg water toe zo dat de rijst kan garen maar niet droog kookt.
Het mag wat aan de natte kant zijn als je het in de ovenschaal doet.






Doe het rijst mengsel in een ovenschaal en leg de (rauwe) koteletten er bovenop. Strooi de gemalen paprika over de koteletten. Giet een half theeglas kokend water in de schaal. Gaar de schotel in 50-60 minuten hete lucht oven op 200 graden. Haal de schotel na 30 minuten uit de oven en keer de koteletten om, de andere kant van de koteletten worden dan ook goed gaar en bruin.

De schotel serveren met een schaaltje Turkse (knoflook)yoghurt en een groene salade.

2 opmerkingen:

  1. Nu weet ik wat ik vanavond ga eten! En due site ga ik ook opzoeken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wel oppassen dat je rijst niet verbrand, aan de randjes van de schaal werd het nl. bij mij heel kritisch. Daarom heb ik ook de tijd aangepast op 50-60 minuten. Ik had de schotel de volle 60 minuten gedaan, het moest dus bij mijn oven ietsje minder.

      Verwijderen