donderdag 27 maart 2014

Tomaten-rijst met kip en groente

In Turkije koken ze vaak rijst met tomaten erdoor. Dit wordt vaak geserveerd met witte grote bonen een salade en/of köfte - lamskoteletten - kip of kebab.

Alleen rijst met tomaat vind ik niets. Bij mij moet er groente inzitten. Dus ik heb aan het recept gewoon roerbakgroente toegevoegd. Dus een Turks recept met heerlijke 'Hollandse ' roerbakgroente.


Turkse tomatenrijst met kip en groente
Ingrediënten:  voor ca.6 porties.

rijst
500 gram
0,43
uien
2  stuks
0,20
tomatenblokjes
2 blikjes
0,78
tomatensap
500 ml.
0,50
courgette
2 stuks
0,35
reuze witte bonen
1 blikje
0,99
puntpaprika rood
2 stuks
0,50
prei
1 x
0,17
bouillonblokje
0,05
zout/peper
0,02
kipbraadlapjes / scharrel
500 gram
3,69
Turkse 7 kruiden
1 eetlepel
0,03
zout
0,02
olie
2-3 eetlepels
0,05
peterselie
paar lepels
0,03
7,80

 Bereiding:
Snij de kipbraadlapjes in reepjes en kruid deze met wat zout en de 7 kruidenpoeder.(te koop in een Turkse winkel)  Laat dit minimaal een uur in de koelkast intrekken.
Snij de courgette in blokjes. Snij de puntpaprika in stukjes. Snij en was de prei. Snipper de ui.
Kook de rijst gaar volgens de aanwijzing op de verpakking. Ik gebruik hiervoor paraboiled rijst.
Ondertussen:
Bak in wat olie de kipreepjes bruin en gaar. Schep de kip uit de pan en houd dit warm op een bord met een stuk alu-folie er over heen.
Bak in het kipvet de gesnipperde ui glazig.  Voeg de tomatenblokjes toe en ontzuur de tomaat op een hoog vuur. Giet de tomatensap hierbij  ( je kunt ook tomatenpuree gebruiken/ ook ontzuren)  Voeg de courgette, prei en puntpaprika en een bouillonblokje toe laat dit tomatenmengsel gaar worden.
Voeg de gekookte goed uitgelekte rijst en de uitgelekte grote witte bonen toe en de gare kipreepjes en warm alles even goed door.  Naar smaak zout en peper toevoegen.

Serveren met fijn gesneden platte peterselie.
 
 

 

 

5 opmerkingen:

  1. Wat zijn kipbraadlapjes nu weer? Van welk deel van de kip wordt dat gesneden, of zijn het afvalstukken van borst of poten.

    En wat is de reden dat je dat koopt ipv duidelijk herkenbare stukken kip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze scharrelbraadlapjes zijn te koop bij de A ldi. Het zijn kipkarbonades zonder het bot. Het vlees is heel mals en wordt niet gauw droog (in tegenstelling tot kipfilet - dat kan droog worden bij lang bakken)
      Ik koop dit omdat het scharrel is en ik gebruik het als vervanger van kipfilet in een gerecht.

      Verwijderen
    2. En ik was nog wat vergeten; Kip dat van het bot wordt afgesneden is veel smakelijker.

      Verwijderen
  2. Je kan dit met elk stuk kip maken. Zelf zou ik kipfilet nemen.
    Klinkt als een lekker recept, ga ik zeker eens proberen. Zonder kip, dat dan weer wel.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met kipfilet kan het ook, alleen oppassen dat de reepjes kip niet te droog worden bij het bakken.

      Verwijderen