woensdag 9 april 2014

Ontbijtkoek

In ons huis woont een ontbijtkoekmonster. Die eet zeker 3 ontbijtkoeken per week op. Ik koop de voor mij goedkoopste (niet de allergoedkoopste) ontbijtkoek die zoonlief lekker vind. Het zijn 3 van die repen ontbijtkoek in 1 verpakking en kost 0,48 cent.

Wat zit hier allemaal in deze gekochte ontbijtkoek:

glucose-fructosestroop, roggebloem, suikers, suiker snoep, specerijen en rijsmiddel: (E-500, E-450a), sorbinezuur, Bevat: gluten, rogge, kaneel en koriander.  Kan sporen van noten of pinda's bevatten.

Nb in de E-nummerlijst is E500 ongevaarlijk en E450 a zeer gevaarlijk. (ga ik verder niet op in)

Wat zit er in mijn eigen gemaakte ontbijtkoek:
Bruine suiker, honing, roggemeel, kruiden, drank (hoeft niet), zout en bakpoeder /of baking soda

Bruine suiker; is suiker met melasse en karamel. Melasse komt uit suikerbiet of suikerriet.

Roggemeel; 100% roggemeel

Kruiden; kaneel, anijspoeder, gemberpoeder, kruidnagelpoeder, allemaal zonder toevoegingen en gedeeltelijk bio.

Drank; rum (is niet perse noodzakelijk)

Baking Soda: is een natuurlijk mineraal, zonder aluminium. Het wordt gebruikt als rijsmiddel.

Ik heb vorige week een aantal ontbijtkoeken gebakken. Met allerlei variaties. En..... ik vind de koek erg lekker. De prijs van de ontbijtkoek is aanzienlijk hoger dan de gekochte maar er zit in mijn eigengebakken ontbijtkoek niets in wat (heel) ongezond is. Natuurlijk is veel suiker voor een mens niet goed, daarom ga ik ook nog  experimenteren met andere suikers; nog meer honing, ahorn siroop etc.
Ik ga het niet vervangen door Stevia want de smaak van Stevia vinden wij niet lekker.

Om de oven optimaal te benutten kun je meerdere ontbijtkoeken te gelijk bakken. Ik heb een cakebakblik van ca. 24 cm gebruikt. Er passen in mijn oven 3 cakeblikken naast elkaar.

En dan nu het recept voor 1 ontbijtkoek:

Ontbijtkoek
300 gram honing
0,79
150 gram donkerbruine basterdsuiker
0,25
120 ml kokend water
0,01
300 gram roggemeel
0,33
1tl zout
0,01
1 zakje bakpoeder of 1tl baking soda
0,04
40 ml rum, cognac of whiskey
0,15
1 eetlepel anijszaad of anijspoeder
0,05
1/2 eetlepel kaneel
0,05
1 theelepel gember
0,03
mespuntje kruidnagel
0,02
Boter om in te vetten, bloem om te bestuiven
0,04
1,76


Doe de honing en suiker in een mengkom en voeg het hete water toe. Roer goed totdat de suiker is opgelost. Voeg ook de drank toe.
Vet een cakevorm in met boter en bestuif met bloem. Verwarm de oven voor op 180C.
Wanneer het mengsel is afgekoeld tot lauw, alle andere ingredienten toevoegen en goed mengen.
Het lijkt dan op een dik cakebeslag.
Giet het beslag in de vorm en zet in de oven voor 45 a 60 minuten. Test de koek met een sateprikker; als die er droog uitkomt is de koek klaar.

Laat de koek een half uur in de vorm staan om af te koelen. Haal 'm daarna uit de vorm en laat 'm op z'n kop verder afkoelen. Verpak de koek daarna in folie en laat dit 36 uur rusten voordat het wordt aangesneden.

Variatie:

Voeg aan het beslag toe
Stukjes gember
Rozijnen
Noten

7 opmerkingen:

  1. Ik zoet mijn ontbijtkoek vaak met appelperenstroop zonder toegevoegde suiker. Ook een scheutje van de suikerstroop van de gember in potje gaat er soms bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. k Laat de suiker ook nog weg, wordt de koek iets minder zwaar ;)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is de koek dan wel zoet genoeg..... ik ga het de volgende keer gewoon proberen.

      Verwijderen
    2. Steeds wat minder gebruiken en aan minder zoet wennen is heel goed te doen.

      Verwijderen
    3. dat ga ik proberen en ook de appel/peren stroop lijkt me lekkr.

      Verwijderen
  3. Zo bak ik ook ontbijtkoek maar gebruik geen suiker er in, appel-perenstroop zonder toegevoegde suiker. Is erg lekker. Riekje

    BeantwoordenVerwijderen