donderdag 29 mei 2014

donderdag

Bron: Historiek

Er zijn mensen die de vrije Hemelvaartsdag niet gebruiken om eens lekker uit te slapen. Sommigen staan juist voor dag en dauw op om te gaan ‘dauwtrappen’.


Dauwtrappen doe je ‘officieel’ door in de vroege ochtend met blote voeten door bedauwd gras te lopen. Hoewel dit plaatsvindt op Hemelvaartsdag, de dag waarop christenen herdenken dat Jezus terugkeerde naar de hemel, heeft het gebruik niets met het christendom te maken.

Hoe oud de traditie van het dauwtrappen precies is, is niet bekend. Vermoed wordt dat het gebruik terug gaat tot de Germaanse tijd. Volgens het volksgeloof uit die tijd had de dauw, vooral op bepaalde dagen, een magische en genezende kracht. Het ‘dauwtrappen’ was waarschijnlijk één van de Meifeesten van de Germanen. In die periode van het jaar vierden de Germanen de opkomst van het nieuwe leven in de natuur.

Later werd het gebruik in verband gebracht met processies op de ochtend van Hemelvaartsdag.

Dauwtrappen is tegenwoordig vooral in het oosten van het land een traditie. Blootsvoets wordt er doorgaans niet meer gelopen en geregeld worden in plaats van wandelingen fietstochten gemaakt. 

Mijn inbreng:
Vroeger was ik inderdaad voor dag en dauw het bed uit. De dag ervoor keek mijn vader de fietsen even na (band op pompen, ketting spannen etc) En daar gingen we dan (6 uur opstaan) met een fles fris in de rugzak en wat gekochte witte broodjes. Die witte broodjes waren op zich al een traktatie die kregen we normaal nooit. 'We' was ieder jaar verschillend, mijn broer, zus, vriend van mijn broer, mijn vriendin en soms sloten zich nog meer vrienden zich bij de groep aan.
We fietsten een eind in de rond eigenlijk bijna nooit met een doel, dat bedachten we ons onderweg wel.
Waar ben ik allemaal geweest? De steengroeve, bos bij 's Heerenberg, Doetinchem, Terborg en Hoog en Laag Keppel. Dit zijn de ritjes die ik me nog herinneren kan. En altijd ging er iets mis, iemand sloeg over de kop of er brak spontaan een trapper van de fiets af. Soms waren we zo nat geregend dat je blij was dat je  's avonds thuis was en soms waren we rood verbrand van de zon.
Ik denk nog met plezier terug aan het dauwtrappen.

En wat zijn jullie plannen voor vandaag?

5 opmerkingen:

  1. Hihi, leuk die herinneringen aan dauwtrappen! Dat soort herinneringen heb ik ook.
    Om 4 uur in de nacht opstaan, eten klaarmaken voor onderweg, en dan gaan wandelen of fietsen.
    Niet in Doetinchem maar wel in Zutphen en omgeving, dat was/is net iets dichterbij voor ons.
    Ook wij wandelden of fietsen gewoon daarheen waar we het ons leuk leek. En inderdaad soms zeiknat van de regen..haha...heerlijk vond ik dat!
    Vandaag geen plannen hier, we blijven thuis, zijn allebei slecht in orde door dat wisselende weer....dat krijg je dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja ik heb dezelfde goede herinneringen, en er toevallig vandaag ook over geblogt. Mijn Zoons krijg ik er niet het bed voor uit, maar goed de jongste is al 20. Nostalgie hoort bij ouder worden....

    BeantwoordenVerwijderen