dinsdag 24 juni 2014

bloembakkenmoestuin - moestuin - volkstuin- ... en brengt het wat op?

Na het blogje van consuminderen gelezen te hebben durf ik het onderstaande bijna niet te plaatsen stel voor dat dit de hele wereld overgaat en dat je kritiek krijgt, nee gekheid als je blogt gaat het de hele wereld over..........en kritiek.... het zal me een zorg zijn, van een moestuin kun je eten van kritiek niet.

Ik las bij  consuminderen haar verhaal over haar moestuin en moestuin/volkstuin in het algemeen. Dit geeft mij meteen denkvoer over hoe het nu bij mij gaat. Voor 2014 krijg ik de cijfers wel bovenwater de vorige moestuin jaren laat ik voor wat het is. (zal niet veel afwijken)

Allereerst even wat rechtzetten, ik sprak altijd over 'mijn volkstuin'  nu blijkt dat een volkstuin een huisje met eventueel een moestuin is. Dat heb ik dus niet, ik heb gewoon een moestuin, een stukje grond waarop ik groenten verbouw. En in de tuin achter mijn woning heb ik een bloembakkenmoestuin.



Wat gereedschappen betreft in al mijn moestuin jaren heb ik 1 x een schoffel gekocht en een nieuwe steel en de rest is gekregen (schep, hark, gieter, 3 tand, greep, doek, plastic, palen, gaas, watertonnen)

In de kolom achter oogst heb ik een inschatting gedaan wat het kost bij de groenteboer / supermarkt etc. Het zijn bedragen uit folders / internet en aankopen die ik zelf heb gedaan want niet alle groenten die wij eten komen uit de moestuin.

Ik heb ook eens de doos waarin ik al het zaaigoed bewaar eens nagekeken. Ik kan nog jaren vooruit met al het zaaigoed wat ik heb. Ahum..... voor volgend jaar maar eens een gedegen plan maken.
Dit jaar heb ik ook al 'eigen zaad' kunnen oogsten. De bosui van vorig jaar stond riant te bloeien en nu zijn de bolsters gedroogd en kan ik het zaad eruit schudden. Zaadjes bewaren in een schoon potje en volgend jaar 'gratis' zaad!
Ook heb ik een paar preien in de moestuin laten staan en die beginnen nu net te bloeien, nog even wachten tot er zaad in de bolsters zitten en dan heb ik alweer wat voor volgend jaar.

Het gaat mij niet om de hoeveelheid oogst. Ik vind het wel prettig dat ik uit eigen tuin kan eten maar ik maak weinig in. De opbrengst is zodanig dat we het met gemak kunnen opeten. Heel af en toe geef ik wat weg, courgette en wat peulen en asperges aan dochterlief. In de groei-maanden ga ik om de dag naar de moestuin, een beetje wieden en als het nodig is wat water gieten. Het is voor mij een leuke betaalbare hobby.

En dan nu de cijfers:

kosten:



huur moestuin
24,00

pootuitjes 3 zakjes 3,96

rucola bio 2 zakjes 4,78

prei



spinazie



slabonen



rode biet



rucola
10,29

potgrond  3x70 liter 15,00

potgrond  3x20 liter 3,00

zaaigoed Duitsland
1,14

courgette zaden Duitsland 0,19

kropsla Duitsland


courgette zaden Duitsland


pluksla Duitsland


sperziebonen Duitsland 2,03

rucola ned. 1,19

netten 2 stuks 3,18

bio plantenvoeding
1,49

zaaigoed peterselie 4 x 0,76

courgette zaad 1 x 0,19

rucola bio 1 zakje 2,39

mest 1kg pak 0,99

bio aardappels zak 1 kg. 1,19



75,77






Oogst:



rucola 10 x  6,90
1 gekocht zakje kost 0,69
suiker peulen 1,2 kg 11,94 200 gram kost 1,99
asperges 6 kilo 35,88
gemiddelde prijs 500 gram 2,99
stengels 1 x 1,99
400 gram 1,99
bieslook doorlopend 2,50
potje kost 0,99
peterselie doorlopend 2,50
potje kost 0,99
kropsla 4 stuks 2,36
krop gemiddeld 0,59
bosui doorlopend 2,50
1 bosje gemiddeld 0,85
rabarber 4 kg. 6,76
1 kg 1,69


73,33






te verwachten oogst:


rode uien



witte uien



bosui



rode bieten



aardappels



sperziebonen



prei



komkommer



kropsla



pluksla



peren



appels



4 opmerkingen:

  1. Een volkstuin is een tuin die je huurt van de volkstuivereniging, die het bij de gemeente huurt..of eventueel rechtstreeks van de gemeente.
    In de volkstuinen hier in de omgeving mag je er enkel een kasje op zetten. Geen huisje. Je mag er niet koken en zeker niet slapen.
    Een moestuin geeftaan dat je er groente/ fruit laat groeien. Net zoals je een bloementuin kunt maken van je volkstuin...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Gezond voor jullie en bespaart ook geld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet alleen maar het geld. Ik vind het leuk om te doen, spitten - wieden - wateren - oogsten. En als ik bij de moestuin ben is er altijd wel iemand om mee te praten. Er zijn veel vutters/penionata's en we hebben moestuineigenaren van buitenlandse afkomst. Deze laatste mensen verbouwen hele andere producten en dat is erg interessant. Ik ruil zaaigoed en af en toe ruilen we met oogst. Ik heb er lol aan en al het gezonde eten is ook nog meegenomen.

      Verwijderen
    2. ahum pensionata's (lastig woord)

      Verwijderen