woensdag 25 juni 2014

kant en klaar maaltijden ipv een keuken????

Vorige week keek ik naar een programma van de wilde keuken van Wouter Klootwijk, kant & klaar.

Kort samengevat:
Zijn stelling is een keuken kost € 40.000,--
Voor € 40.000,-- kan hij 32 jaar kant & klaar maaltijden kopen.

Ha, kijk dan ga ik rekenen

€ 40.000
Een kant en klaar maaltijd kost gemiddeld € 5,00. Dit is geen supermarkt prijs maar de prijs bij de groenteboer/slager, vers gekookt want er moet wel voedingswaarde inzitten en dat betwijfel ik bij de kant en klaar maaltijden bij veel supermarkten.

verder rekenen:

365 dagen x € 5,00 =  € 1825,00 euro x 32 jaar is € 58400,--

Bij lange na geen € 40.000,--

En de tweede stelling van Wouter is;  ik hoef geen boodschappen te doen, niet te koken  dus ik ben goedkoper uit.

Ja, ja............. en je ontbijt dan? en je lunch?  En wat als je visite krijgt, die krijgen ook een pling maaltijd?

Koop je wel eens kant en klaar maaltijden en wat vind je van de smaak en kwaliteit of kook je liever zelf?


13 opmerkingen:

  1. 40.000 euro, heeft die keuken gouden kranen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf ook geen keuken van € 40.000,-- Ik hoef ook al die moderne apparaten er niet in. (cooker / ijsblokjes machine / espresso apparaat / stoomoven en wat al niet meer) Als een ander dit wel heeft, prima maar ik kan uit met een basis keuken; combi magnetron / gasplateau / vaatwasser /afzuigkap en koelkast. Meer hoef ik niet. En mijn keuken koste 11 jaar geleden ca. € 11.000,-- en dit was al duur genoeg.

      Verwijderen
  2. En een keuken van 40.000 euro dan? Die heb ik niet hoor. Groetjes, Em

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stelling: hoe duurder de keuken, hoe minder erin wordt gekookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mijn hoogbejaarde moeder koop ik stapels kant-en-klaarmaaltijden in de supermarkt. Ze woont - met veel hulp - nog zelfstandig, maar kan zelf niet meer koken. Ze heeft lange tijd maaltijden van 'n soort van tafeltje-dekje gekregen, het heet anders, hoor, 't is nu een traiteur ;-)). Die maaltijden kostten 7 euro per dag, soepje, hoofdgerecht en toetje, maar ze vindt ze niet lekker, of er worden fouten gemaakt zoals de jus vergeten. Daarom zorg ik dat ze een voorraadje heeft, in de koelkast en vriezer. Bij de supermarkt kosten ze zo'n 4 euro per stuk. Toetje erbij en klaar ! Het was wel even zoeken wat ze lekker vond, maar over het geheel genomen vind ze het erg smakelijk. En het scheelt 3 euro per dag !
    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Greetje54, mag ik je wat vragen hierover? Hoe doet je moeder het verder met koffie, thee, ontbijt en lunch etc. Dat is zo'n schrikbeeld voor mijn ouders dat ze dat niet meer zouden kunnen. Thuishulp doet al al het hhwerk en boodschappen doen ze met af en toe hulp van zus maar er hoeft maar iets te gebeuren en dat kaartenhuis stort een beetje in.

      Verwijderen
    2. Sorry Lot, ik heb 2x een enorme lap tekst ingetypt maar er gaat steeds iets mis als ik op publiceren druk,
      Greetje54

      Verwijderen
  5. Mijn uitgebreide grote keuken kostte nog geen 5000 euro. Mijn volgende keuken? Wat mij betreft een houtfornuis met een paar houten planken en een ophangrek. Met wat creatief kringlopen kan dat voor een tiende van die prijs. Blijft er meer dan genoeg over om ons écht te voeden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wouter gaat uit van 1 persoon, wat als je met meer mensen bent... de man €5,-- per dag is €20 voor een gezin per dag alleen de warme maaltijd.. wat een saai leven... alles uit een bakje

    Mijn keuken kostte in 2010 €5000,- door mijn man zelf geplaatst, gasoven gaskookplaat koelkast en afwasmachine, geen magnetron, Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet liever iets wat ik zelf helemaal heb gemaakt waardoor ik ook weet wat er in zit! Over mijn keuken kan ik kort zijn , gewoon I.kea en dan ben je echt geen 40.000 euro kwijt! Ik vind het ook een rare stelling , laten we alsjeblieft niet gaan promoten dat ping- maaltijden zo geweldig en goed zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En waar denk je dat die slagers etc hun kant en klaar maaltijden halen? Veruit de meesten maken die niet zelf omdat dat niet kan met de voedselveiligheidwetgeving.
    Voor de verkoop laten ze het er nog wat authentiek uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De slager bij mij in de buurt maakt WEL alle maaltijden zelf. Ik ben laatst naar een open dag geweest en ik mocht daar een kijkje in de keuken nemen. Er werd gekookt en alles werd uitgelegd. Deze slager heeft een kok in dienst die alle maaltijden zelf kookt. Deze maaltijden worden op een speciale manier terug gekoeld 'shock koelen' en in een speciale verpakking verpakt. Zo blijven de maaltijden goed en smakelijk en door de kook- en terugkoel methode blijven alle vitamines behouden. Omdat ze op deze manier werken voldoen ze aan alle voedselveiligheidswetgevingen die voor maaltijden gelden.

      Verwijderen