dinsdag 8 juli 2014

Italiaanse bollen.....ook die maken we lekker zelf

Ik had een verpakking afbakbrood gekocht en ik dacht dat kan ik ook zelf zonder al die toevoegingen. De gekochte versie kost 3 bollen € 1,29 en mijn versie kost € 0,83.( Ik heb de kosten van de stroom voor de broodbakmachine en de oven niet meegeteld.) Je kunt 8-10 flinke bollen bakken.

Het recept:



Italiaanse bollen


eiwit 1x          0,19
bloem
750 gram
0,26
olie
100 ml.
0,12
water
200 ml.
0,01
melk
200 ml.
0,13
gist
8 gram
0,04
zout
1,5 theelepel
0,01
suiker
1 theelepel
0,02
Italiaanse kruiden
2 eetlepels
0,05


0,83


Doe alle ingrediënten in een broodbakmachine en zet deze op kneden (en rijzen)
Haal als de machine klaar is het deeg eruit en vorm er 8-10 flinke bollen van en leg dit op een bakblik met bakpapier bekleed. Laat de bollen nog een half uur rijzen onder een theedoek.
Bak de Italiaanse bollen in ca. 30-40 minuten op 170 graden (hete lucht)
Heb je geen broodbakmachine dan moet je met de hand kneden.

18 opmerkingen:

  1. Oh, ja, zo makkelijk en lekker is het! Bedankt voor het recept, ga ik ook weer eens doen.
    Groetjes H.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt heel simpel en ziet er heel lekker uit. Ik zal binnenkort de broodbakmachine van mijn ouders ook eens uit de garage halen en een poging gaan doen. Dank je voor het recept..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er lekker uit! Ga ik snel eens proberen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijken me heerlijk. Gebruik je verse, of droge gist?
    Groet MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik gebruik korrelgist uit een pak gekocht bij de B oeren bond

      Verwijderen
  5. Wat een goed idee. Ga ik binnenkort eens maken. Dank je wel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste, met 1 eiwit bedoel u 1 ei???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja het geel wordt er niet ingedaan, kun je invriezen en voor een ander recept gebruiken

      Verwijderen
  7. Een super recept. Dank u voor het delen. Ik heb ze vanmiddag gemaakt. Zijn heerlijk.
    Groetjes Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eindelijk een recept op internet wat klopt wat betreft verhoudingen !
    100 punten !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kan ik het eiwit weglaten? ik dacht dat was om te bestrijken....mijn deeg is gekneed en staat klaar voor de tweede rijs.
    Groetjes harry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen idee wat het eiwit doet in het deeg. Zo te lezen heb je het er niet ingedaan dus jou test is er al. Ik heb het eiwit er altijd wel ingedaan dus ik kan het je niet zeggen.

      Verwijderen
  10. Ik volg je recept altijd exact, en heb iedere keer weer overheerlijke Italiaanse bollen. Ik gebruik de overgebleven eidooier altijd om het brood nog mee te bestrijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd prettig een goed recept en een goed idee de bollen met eidooier bestrijken.

      Verwijderen
  11. welke kruiden mix gebruik je en waar koop ik die

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Italiaanse kruiden mix je zelf; oregano, basilicum, kervel, peterselie en thijm

      Verwijderen