dinsdag 12 augustus 2014

courgette chutney

Het recept heb ik een jaar geleden ook al eens geplaatst maar het is nu courgette tijd. Dus voor wie veel courgettes in de tuin heeft (of je koopt ze)



Courgette chutney
1,8 kg. Courgette in blokjes
900 gram uien in blokjes
900 gram rietsuiker
1,3 liter (inmaak) azijn
Groot stuk gember geraspt
½ eetlepel witte peper
900 gram tomaten in blokjes
2 eetlepels zout
1 eetlepel cayennepeper
Eventueel  1 eetlepel sambal of een Spaans pepertje met pitjes
(paar teentjes knoflook)

Doe alle ingrediënten in een pan en kook  dit ca. 2 – 2,5 uur tot een chutney.  Laat de chutney goed inkoken tot een saus dikte. Eventueel aan het eind van de kooktijd de chutney iets pureren met een staafmixer.
Tussendoor af en toe roeren!


Chutney gloeiend heet afvullen in schone jampotjes. Deksel erop en ondersteboven op een theedoek af laten koelen.



Lekker bij vlees, vis, rijst, stamppot enz.


Je kunt hiervoor ook de courgettes gebruiken die tot  ‘bommen’ zijn gegroeid. Haal van de te grote courgettes de zaden binnenin eruit. Courgette doorsnijden en met een lepel de zaden verwijderen.

5 opmerkingen:

  1. Lijkt me echt wel lekker maar momenteel denk ik dat me dat nog niet gaat lukken om dit te maken.
    Maar ik bewaar wel het recept want volgens mij heb ik die niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,.
    Bedankt voor het delen van je recept
    Hier komen we op het moment ook om van de courgettes.
    De eerste courgette dit seizoen was heerlijk, de tweede en derde ook, maar inmiddels kunnen ze hier geen courgette meer zien. haha. Ben flink aan het uitdelen aan vrienden en bekenden.
    Ongelooflijk hoeveel courgettes 1 plant voortbrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit jaar heb ik de slechtste oogst ooit. Ik heb 12 planten in mijn moestuin staan en ik heb slechts 5 courgettes kunnen oogsten. Gelukkig bloeit de plant nog en als we nog een mooie nazomer krijgen dan komt het hopelijk nog goed.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. O jee, het is al weer een jaar geleden dat ik dit gemaakt heb. Ik heb nu 2015 nog geen nieuwe gemaakt, dit gaat waarschijnlijk deze week of volgende week gebeuren. De courgettes moeten nog even groeien in de moestuin. Even nadenken...... potje of 6- 8. Ik gebruik altijd 'gebruikte' potjes, die van de h ak of een huismerk. (geen 123 deksel) Mijn moeder bewaart ze voor mij. Ik zet ze in de vaatwasser met de hoogste temperatuur (70 graden) en dan zijn ze goed schoon.

      Verwijderen