zaterdag 30 augustus 2014

Wonderpan deel 2

Een dames blogster had een verzoek; zet het hele receptenboekje eens in je blog. Zo gezegd zo gedaan en helemaal onderaan heb ik de blog van vorig jaar 'wonderpan' nog een keer geplaatst.

 

Op de laatste pagina's van het boekje zie je nog wat andere producten van Artola; eierkoker, aromafilter, frituurpan, fluitketel en als laatste de artola pannen staalsterk. Dus het 'opzettertje' van een aantal blogs geleden heet gewoon een aromafilter. Dat je het maar weet. ;-)

 

De blz. met het recept van cake is helemaal vet en ik heb ooit het recept door de helft gedeeld en met pen ernaast geschreven. Deze inkt is helemaal doorgelopen omdat ik flink geknoeid heb met boter. Ach, het is allemaal nog leesbaar. Het rare is dat de meeste recepten nog gewoon heel actueel zijn en je kunt het gewoon bakken in een oven. Heb je nog wel een wonderpan dan kun je de recepten daarvoor gebruiken.












Wonderpan

Heel vroeger,in de vorige eeuw ( ha ha) had mijn moeder geen oven. Om toch af en toe een cake te bakken had ik een zgn artola 'wonderpan' gekocht. Hoe ik op dat idee gekomen ben toendertijd is mij nu nog een raadsel.  Beetje moeilijk uit te leggen wat een wonderpan is dus kijk even naar de foto's:








Hierin werd steevast iedere week een cake gebakken. Ook andere recepten zoals rijst randen Krente/rozijnen tulband etc waren mogelijk maar wij bakten altijd cake. Zelfs het orginele receptenboekje heb ik er nog bij, helemaal vet en plakkerig door al het geknoei tijdens het beslag maken maar ik heb hem nog!

O ja, moet ik wel ff uitleggen hoe het werkt, je hebt een ring,





die zet je op het kleinste pitje van je gasfornuis (heb je inductie of electrisch dan heb je niets aan een wonderpan) daaroverheen gaat een soort van schaal. In de schaal zet je het bakblik (gevuld met cake beslag) daaroverheen gaat een 'hoed' met in het midden een kijkvenstertje. Gas aan en op een hele lage stand ......... bakken maar.

Ik heb heel wat tulband caken gebakken voor onze (grote) familie en ook Opa en Oma werden niet vergeten. Met de trein werd de cake naar hun toegebracht en door de twee oude mensjes opgesmuld tot de laatste kruimel.

De wonderpan staat al jaren in de kast, ik gebruik hem niet meer. Wegdoen...... nee zonde.
Wie weet gebruik ik hem nog eens...............nostalgie.........

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Mijn moeder had vroeger ook een wonderpan en er werd (bijna) elke zaterdag een cake in gebakken. Ik heb een paar jaar geleden één via MP aangeschaft, zo goed als nieuw voor een heel klein prijsje. Ik dacht ook 'even' een lekkere cake te bakken, maar na 2 uur was deze nog niet gaar... Wat ik verkeerd deed? Geen idee, moet er maar weer eens mee aan de slag gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk heb je het gasvlammetje te laag gehad. Het is een beetje testen hoe laag/hoog de vlam moet staan, te hoog dan verbrand de cake. Ik zou het kleinste gaspitje nemen het liefst als het nog bestaat de zgn. bespaarbrander.
      Mijn moeder had wel zo'n gaspitje en die zette ik dan op half en dan kon ik de cake in ca. 50-60 minuten gaar bakken.
      Dus blijven proberen!

      Verwijderen
  2. Leuk bedankt!
    Ik heb alleen geen binnenbaan zoals die van jou, zal aan 't merk liggen, maar 't werkt ideaal!
    Ondertussen al meerdere cakes gemaakt :)
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen