dinsdag 14 oktober 2014

zelf mosterd maken.......

Er staan recepten genoeg op het www maar toch wil ik ff mijn eigen mosterd recept op mijn blog plaatsen.

Ik had nog een zakje geel mosterdzaad liggen. Alle inmaak is nu gedaan dus het mosterdzaad kan er voor gebruikt worden.
Je kunt mosterd maken van diverse soorten mosterdzaad. Ieder soort heeft zijn eigen specifieke smaak en kleur.

Een basis mosterd maak je door:

100 gram mosterdzaad  (al of niet geweekt 1 nacht in de wijnazijn - het maakt voor het resultaat niet uit)
200 ml. witte wijnazijn
1 tl kurkuma
50 gram rietsuiker
snufje peper
snufje zout


Doe alles in een blenderkom en dan minimaal 5 minuten op de hoogste stand. Je kunt dit ook ik een hoge smalle kom doen en dan met de staafmixer, ook dan zeker 5 minuten mixen. Alle mosterdzaadjes moeten stuk gemixed zijn.  Je krijgt dan een mooie egale gele pasta, mosterd dus.

De helft heb ik in een heel schoon potje geschept. Aan de andere helft heb ik ongeveer 5 eetlepels honing toegevoegd en daarna in een schoon potje gedaan. Volgens internet/kookboeken etc. moet de mosterd zeker 14 dagen in de koelkast rijpen. Ik denk dat de mosterd al veel eerder gebruikt wordt.

Aan deze basismosterd kun je allerlei smaakjes toevoegen,

- 50 gram gepureerde frambozen toevoegen,
- 50 gram zwarte bessen toevoegen
- 5-6 eetlepels honing
- allerlei kruiden - oregano, basilicum, tijm, dragon, kerrie, knoflook enz. enz.

In plaats van rietsuiker kun je er ook een ander zoetmiddel in doen,
- ahornsiroop
- donkere basterdsuiker
- (appel) stroop
- honing

 Je kunt het gewoon eens zelf proberen, mosterd maken. Het is helemaal niet moeilijk. Gewoon gaan experimenteren met diverse smaken.

Als de mosterd wat langer in je koelkast staat dan wordt hij wat minder scherp.

1 opmerking:

  1. Lekkerrrrr er gaat 'niets' boven zelfgemaakte mosterd ;)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen