maandag 26 januari 2015

ontbijtkoek deel 2

Het recept ontbijt koek heb ik al eens geplaatst maar ik ben druk aan het experimenteren met verschillende meelsoorten en zoetmiddelen.

Ik heb 3 exemplaren in een keer gebakken. De oven moet toch warm worden en als er dan 2 blikken + 1 flexi vorm in past dan maar drie tegelijk.

Ik heb gebakken:
- 1 x met roggemeel en honing
- 1 x met roggemeel/speltmeel, honing en rozijnen
- 1 x met roggemeel en ahornsiroop.

Inmiddels hebben we van alle 3 exemplaren een plakje (of meer) gegeten en de voorkeur van ons gaat uit naar roggemeel/speltmeel met de honing en rozijnen. Deze variant is wat zachter en luchtiger dan de andere 2.

Binnenkort maar weer eens 3 stuks tegelijk bakken.


Hier het 'basis' recept:



Ontbijtkoek
300 gram honing
0,79
150 gram donkerbruine basterdsuiker
0,25
120 ml kokend water
0,01
300 gram roggemeel
0,33
1tl zout
0,01
1 zakje bakpoeder of 1tl baking soda
0,04
40 ml rum, cognac of whiskey
0,15
1 eetlepel anijszaad of anijspoeder
0,05
1/2 eetlepel kaneel
0,05
1 theelepel gember
0,03
mespuntje kruidnagel
0,02
Boter om in te vetten, bloem om te bestuiven
0,04

1,76

Doe de honing en suiker in een mengkom en voeg het hete water toe. Roer goed totdat de suiker is opgelost. Voeg ook de drank toe.
Vet een cakevorm in met boter en bestuif met bloem. Verwarm de oven voor op 180C.
Wanneer het mengsel is afgekoeld tot lauw, alle andere ingredienten toevoegen en goed mengen.
Het lijkt dan op een dik cakebeslag.
Giet het beslag in de vorm en zet in de oven voor 40 a 50 minuten. Test de koek met een sateprikker; als die er droog uitkomt is de koek klaar.

Laat de koek een half uur in de vorm staan om af te koelen. Haal de koek daarna uit de vorm en laat hem op z'n kop verder afkoelen. Verpak de koek daarna in alu folie en laat dit 36 uur rusten voordat het wordt aangesneden.

Variatie:
Neem half roggemeel en speltmeel
Vervang honing door ahornsiroop
Voeg aan het beslag toe
Stukjes gember
Rozijnen
Noten


10 opmerkingen:

  1. Owww, lijkt me echt lekker hoor, vooral die je zelf blijkbaar ook het lekkerst vindt, met rozijnen en honing.
    Dit ga ik toch binnenkort eens maken, lekker voor bij een THM S maaltijd. Officieel gebruik je daar geen honing maar ik vindt honing een uitstekend zoetmiddel dus af en toe gebruik ik dat tóch ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow nee kan niet, bij S, mag geen meel dan. Dan smokkel ik binnenkort maar een keer want dat is ook af en toe toegestaan.

      Verwijderen
    2. mag je totaal geen meel of is er een meel soort die wel mag of een meelvervanger?

      Verwijderen
    3. Amandelmeel mag wel bij S-maaltijden. Bij E-maaltijden mag je wel roggemeel ofzo tot bepaalde hoeveelheid. Ik zit nog even naar je recept te kijken, denk dat dit wel bij E past, behalve de suiker maar goed, ik smokkel heus weleens dus ik ga het gewoon maken binnenkort. Dan vries ik het meeste in en neem zelf maar 1 plakje, dat moet kunnen.

      Verwijderen
    4. met amandelmeel heb ik nog geen ontbijt koek gebakken. Als ik de volgende keer in Duitsland kom neem ik amandelmeel mee en dan maar weer uit proberen.

      Verwijderen
  2. Als zoetmiddel gebruik ik ook wel eens appel-perenstroop, overgehouden van een Montignac recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook heel erg lekker. Nog een variant voor de volgende bak sessie!

      Verwijderen
  3. Oe lekker recept, dank je voor het delen. Er gaat best wat honing in, misschien kan agavesiroop ook als zoetmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allerlei zoetmiddelen kunnen het is net wat je lekker vind. Voorbeeld; stevia, honing, stroop, appelstroop, agavesiroop, rietsuiker, bruine suiker, en palmsuiker.

      Verwijderen