vrijdag 20 februari 2015

ze zijn er weer.....

Gisteren heb ik weer eens inkopen gedaan in Duitsland. En tot mijn vreugde; 'ze zijn er weer' Zaden voor het komende moestuin seizoen. Ik heb groot ingeslagen.
Het zaaigoed is in Duitsland aanzienlijk goedkoper dan in Nederland.
Ik heb niet alle soortnamen vertaald in het Nederlands. Helaas kon ik geen rucola zaad kopen en geen sugar snaps. Ik hoop dat dit nog ergens te koop is en anders toch maar in Nederland aanschaffen.




alle zaden

Totaal aangeschaft 28 zakjes zaden. Laat het voorjaar maar komen!

Hieronder de kosten:


pluksla a foglia di quercia 3 0,57
pluksla lollo rossa 1 0,19
snijsla amerikaans bruin 1 0,19
ijsbergsla great lakes 659 1 0,19
winterheckenschwiebel freddy 4 0,76
kropsla meikoningin 1 0,19
peterselie plat
4 0,76
snijsla australische gele 1 0,19
basilicum
3 0,57
rode biet rode kogel 3 0,57
sperziebonen laag saxa 2 0,98
courgette diamant 2 0,98
stangenbohnen neckarkonigin 2 0,98


28 7,12

9 opmerkingen:

  1. ..dat is inderdaad erg goedkoop. Zijn dit biologische zaden? ...dan ga ik ook maar weer eens inkopen in Duitsland :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, helaas geen biologische zaden. Uiteraard zijn die daar ook wel te koop maar daar weet ik geen prijzen van.

      Verwijderen
  2. woensdag in R'dam bij de Duitse super ook de nodige zakjes bloemen- en groentezaad aangeschaft. Ook zeer voordelig, van 0,19 tot 0,49 cent. Heeft het vorig jaar allemaal heel goed gedaan.
    Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke Duitse supermarkt is dat dan?

      Verwijderen
    2. Ik denk dat de lidl bedoelt word, daar zijn nu ook zaden te koop vanaf 0.19.

      Wat een fijn vooruitzicht weer. Een gevulde moestuin!

      Verwijderen
    3. Is inderdaad de lidl. Ook had ik zakjes zaden die in een lintje zitten. Deze zijn wel duurder, n.l. 1,49. Deze vond ik helaas minder, vooral de bloemen. Misschien moet je heel veel stukjes lint in een vierkant leggen. Nu was het een iele bedoening. Lidy

      Verwijderen
    4. die zaadbanden zijn inderdaad een wat lastiger product en verhoudingsgewijs ook duurder. Ik koop gewoon zakjes zaad en bijna altijd gaat het goed. Vorig jaar had ik ook courgette en die heb ik 3 x opnieuw in moeten zaaien. Ik zaai in een bloembak in en als de plantjes groot genoeg zijn verhuizen ze naar de moestuin. Het opkweken ging prima maar na het verpoten in de moestuin gingen ze (bijna) allemaal dood. De oogst van 2014 was dan ook heel magertjes. Wie weet dit jaar beter.

      Verwijderen
  3. Veel plezier met alle zaden hoor,straks weer lekker van eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar heeft het allemaal prima gedaan alleen de courgette heb ik 3 x opnieuw moeten inzaaien. De planten kwamen prima op en zagen er ook goed uit. Na het uitplanten in de moestuin legden ze het loodje. Uiteindelijk had ik toch 12 planten staan maar de oogst viel tegen. We hebben de oogst met gemak op kunnen eten en normaal met 12 planten heb je veel te veel. Hopelijk gaat het dit jaar beter.

      Verwijderen