zaterdag 28 maart 2015

zelf rauwkost maken

1-2 keer per week kom ik bij de groenteboer. In de koelvitrine staan bakken met de heerlijkste rauwkosten. Ook deze rauwkosten maak ik lekker zelf. Voordeel is dat de groenteboer er kaartjes voor heeft staan wat er precies in zijn rauwkost zit. Dus kaartje lezen, goed onthouden en dan thuis de rauwkost maken.

Alle ingredienten snij ik met een tv hobel (gekocht in Duitsland) in Nederland heet dit een mandoline. Heb je een snijmachine dan kun je het ook hier mee snijden. Onderstaand recept is ongeveer 900 gram rauwkost en je kunt de rauwkost ongeveer 3 dagen gekoeld bewaren.
De kool, wortel, ui en bleekselderij worden julienne gesneden.





spitskoolrauwkost:


spitskool halve 0,50
wortel 1x 0,17
ui 1 x 0,04
bleekselderij 2 stengels 0,36
bieslook 2 el. 0,05
kruidenzout
0,02
ananas blikje 0,59
mayonaise 3 el. 0,10


1,83

4 opmerkingen:

  1. Op deze rauwkostschotel ben ik dol alleen gebruik ik ipv een blike, een halve verse ananas en geen mayonaise maar biologische yogonaise. Maakt het net iets gezonder :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verse ananas is inderdaad lekkerder maar behoorlijk duur. Dus koop ik blik. In dit geval heb ik mayonaise als dressing gebruikt maar het kan ook met yogonaise, zoet-zuur (azijn en olie), yoghurt, half yoghurt/mayonaise, verse kruiden enz.

      Verwijderen
  2. Weet je voor een 1'persoonshuishouden is zelf maken geen optie, tenminste als je ook nog eens iets anders wil eten. 300 gram rauwkost per dag trek ik niet. Vandaar dat ik wel blij ben dat ik het in kleine hoeveelheden kan kopen en niet met allerlei restanten groente zit. Ik vind het toch wel eens een probleem, ik ben bv dol op bleekselderij maar ja dat is dan ook gelijk weer zoveel. Dus leve de groenteman met zijn mogelijkheid tot kleine porties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je gelijk in. Voor 1 persoon een rauwkost snijden kan wel maar dan heb je overal een stuk - gedeelte van nodig. De restanten kun je wel even bewaren in de koelkast maar het wordt er niet verser op. Dus gewoon kleine porties kopen.

      Verwijderen