vrijdag 10 april 2015

zelf slasaus maken

Man lief is altijd fan van een Duitse 'Salatfrische'  (Sylter Salatfrische) slasaus dus.

Wat zit er in (ik heb het even vertaald) water, raapzaadolie, uien, suiker, wijnazijn, tapiocameel, eigeel, zout, carrageen, voedingszuur (wijnsteen) kruiden. (zonder toevoeging van conserveermiddel)

En dan is het flesje leeg; 250 ml. voor € 1,99 (duur maar het is ook wel een hele lekkere slasaus)

maar We maken alles zelf............ Dus ook deze slasaus........

Ingredienten:
1 deel Griekse yoghurt
1 deel mayonaise (dit keer een pot, volgende keer maak ik zelf mayonaise)
1 koffielepel suiker
halve ui
tl. mosterd
mespunt kruiden zout
1 el. raapzaadolie
scheutje wijnazijn

Alles in de blender en mixen maar. De slasaus is vrij dun, er zit immers geen verdikkingsmiddel in maar de smaak is precies hetzelfde. Afgevuld in een lege mayonaise pot en we hebben slasaus voor een hele tijd.




9 opmerkingen:

  1. Dat klinkt lekker, en best goed te doen! Bedankt voor het recept. Ik ga dit zeker eens proberen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Geen idee maar het is binnen een week wel op. Ik heb niet zo heel veel gemaakt, ca. 250 ml. Uiteraard moet je gewoon goed kijken en ruiken voordat je het gebruikt. Ik bewaar de slasaus in de koelkast. De slasaus heb ik in een hele schone pot gedaan en alle gebruikte ingredienten waren vers, ik ga er van uit dat dit de houdbaarheid ten goede komt.

      Verwijderen
  3. Goed van je hoor, dat je zelf een poging gedaan hebt dit te maken.
    En dat het goed gelukt is is natuurlijk erg prettig dan..haha..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. na het mixen van alle ingredienten heb ik de sla saus geproefd je kunt dan eventueel nog wat toevoegen, iets azijn, iets suiker. Is goed te doen.

      Verwijderen
  4. Wat fijn dat het gelukt is en lekker smaakt, dit soort dingen mislukt altijd bij mij,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer, het is echt niet moeilijk.

      Verwijderen
  5. hoi je kunt de saus mengen met johannesbroodpitmeel te verkrijgen in de natuurwinkel en 100% natuurlijk i
    groetjes Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, daar had ik niet aan gedacht. Ga ik proberen.

      Verwijderen