zondag 31 mei 2015

de moestuin

Wij hebben al jaren een moestuin. Niet naast het huis, helaas maar op 2,3 km. afstand. Dit jaar valt de opbrengst tot nu toe heel erg tegen. Tot nu toe heb ik 4 x asperges kunnen oogsten. De kerstboom is dood en ook de rabarber leeft niet meer.

Ik heb bieten ingezaaid en helaas groeit het onkruid sneller dan de bieten. Idem met de bosui.

De peterselie is niet opgekomen en de stam slabonen is ook een drama.

Is er nog wel iets dat groeit (behalve onkruid)  Ja. De peulen groeien gestaag, is nu ca. 10 cm. hoog. De courgette planten groeien prima. Ik heb er 8 uitgeplant en inmiddels kweek ik thuis weer een nieuw lading planten zodat we totdat het bijna gaat vriezen courgettes kunnen oogsten. Vorig jaar was het oktober toen de planten pas het loodje legden.

En dan nog de bloembakkenmoestuin achter ons huis. Ik heb al 3 bakken rucola groot zien groeien en geoogst en inmiddels heb ik weer 2 bakken ingezaaid. De kruidenplanten doen het prima en ook een bak vol met stamslabonen groeit gestaag. De kropsla is bijna eetbaar ook heb ik nog 2 bakken veldsla ingezaaid.

Een hele grote bak met bieslook staat heerlijk groen te wezen en knipper de knip daar gaat iedere week wel een stukje af.

Ik heb nog zaaigoed genoeg; sla, bieten, prei, wortelen dus toch maar een poging in de moestuin wagen.

Kweken jullie ook groenten? En voor wie een moestuin heeft, groeit het bij jullie een beetje.




10 opmerkingen:

  1. Jammer zeg, dat het tegenvalt dit jaar.
    Wij hebben geen groenten, ik had plantjes gekweekt en die deden het super.
    Maar ineens, van de ene op de andere dag was alles dood, daar snapte ik echt niets van.
    En tja, toen had ik er geen zin meer in om nog nieuwe te zaaien.
    Wel hebben we drie bessenstruiken geplant en die doen het tot op heden nog goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja , wij kweken ook onze eigen groente fruit en aaardappelen. We hebben een moestuin van 735 vierkante meter en van die tuin eten we het hele jaar met 5 personen. Er wordt geweckt ingemaakt en ingevroren . Aan fruit hebben we appels peren pruimen perzikken nectarines abrikozen kersen aarbeien en kiwi en hopelijk dit jaar ook kaki. Het enige wat we aan fruit kopen zijn banen en citrusvruchten. Ook hebben we walnoten en hazelnoten. Verleden jaar heb ik 30 kilo gepelde walnoten verkocht en daar kunnen we dan weer de kosten van de tuin mee dekken Het is heel veel werk maar geeft ook heel veel voldoening alles onbespoten te hebben. Dit was ook een van de redenen dat wij hier 8 jaar terug zijn gaan wonen de mogelijkheid van een grote tuin, groetjes Cisca Servie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een hele grote tuin en prettig dat je er voor je gezin alles kunt verbouwen.

      Verwijderen
  3. Wij hebben ook een klein moestuintje in onze tuin. De meeste groenten en fruit doen het goed, maar de broccoli heeft last van gevreet. Er zitten gaatjes in de bladeren. Aangezien je daar de bloem van opeet, wacht ik even af hoe die naar boven komt. Ik vind het overigens knap dat je de moestuin op zo'n afstand bij kan houden, ik denk dat het bij mij zou veranderen in een wildernis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 2 x per week ga ik er een uurtje (of twee) naar toe om het onkruid weg te halen en te oogsten. Water geven doe ik alleen bij extreme droogte en bij nieuwe aanplant. Daardoor zal de oogst ook wel tegenvallen maar ik ga er niet elke dag naartoe. Daar heb ik dan geen tijd voor.

      Verwijderen
  4. In onze tuin groeit het onkruid ook heel goed. Manlief en ik werken elk moment als het weer het toelaat in de tuin. En het lijkt soms of we hebben weken niks gedaan in de tuin.
    Vorige week hebben we de eerste bloemkolen uit de tuin gegeten, aardappelen, aardpeer, die groeien super. De tomaten, pepers, komkommer staan in de kast en die groeien ook goed. Bij de courgette is er 1 plantje weggegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb helaas geen kas alles staat in de volle grond. Vorig jaar had ik een komkommerplant en daar is zegge en schrijve 1 komkommertje aan gegroeid.

      Verwijderen
  5. Ik heb naast een paar fruitboompjes een paar bakken staan met groente. Ook bij mij gaat het niet heel goed. Zal wel door het weer komen. De braam staat op punt van bloeien, de jonge fruitboompjes hebben dit jaar geen bloesem gehad, de framboos doet het goed net zoals de kruisbes, rode bes. De groente doet het niet goed. We hebben veel slakken op bezoek gekregen. En sommige planten zijn nog niet klaar voor de oogst. Dus nog wachten op mooi weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag is het weer te heet voor bakken met groente. Ik heb alles in de schaduw gezet en geef straks extra water. Wie weet wordt het dan nog wat. In mijn tuin staat ook een perenboom met dit jaar!!! wel 3 peren. En nu maar hopen dat die groot worden.

      Verwijderen