woensdag 3 juni 2015

vliesbessenbloesemlimonadesiroop

Zo alleen de blogtitel is al een heel woord.
Ik heb het nog nooit gemaakt maar dit jaar ben ik op tijd. Rond de weide van de bio kippenboer staan heel, heel veel vlierbessenbomen. Ik heb even netjes gevraagd of ik er schermen af mocht knippen en dat mocht.

Nodig voor limonade:

veel schermen van vlierbes struiken.
water
zoetmiddel; ik heb witte suiker gebruikt en rietsuiker.
citroenzuur (te koop bij de Turkse winkel of Toko)
citroenen

eventueel kaneel of verse munt.

Pluk de schermen bij voorkeur 's morgens (dan zit er het minste aan ongedierte in)
Verwijder de eventuele beestjes.
DE SCHERMEN BESLIST NIET WASSEN, JE WAST ALLE SMAAK WEG.
Zet de schermen net onder water in een ruime pan/emmer/schaal en laat dit minimaal 24 uur trekken op een koele plek.
Er zijn mensen die dit 3 dagen doen lijkt me onzin want de smaak zit in het stuifmeel/bloem en dat lost zo op.

Daarna het mengsel zeven. Schermen kun je weggooien.
Daarna het bloesemwater' door een schone doek zeven. Eventueel nog een tweede keer door een doek zeven.

Hoeveelheden voor siroop:
1 liter bloesemwater
1250 gram witte suiker of rietsuiker
sap van 1 - 2 citroenen (bio)
20-25 gram citroenzuur.

Verhit bovenstaande in een pan totdat alle suiker opgelost is. Af en toe roeren. Het hoeft niet te koken.
Vul schone flessen/potten met het mengsel.
De citroenzuur zorgt ervoor dat de limonadesiroop langer houdbaar is.

Vlierbessen siroop is lekker met:
vla/yoghurt

scheutje in een glas, verse muntblaadjes, ijsblokjes en een 'bubbelwijn' (Prosecco)

gewoon als ranja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten