zaterdag 26 september 2015

babi ketjap

Gisteren heb ik babi ketjap gemaakt. Normaal ben ik niet zo'n fan van varkensvlees maar ik had nog 2,3 kg. in de vriezer liggen. Het recept is van mijn lieve neef (neef bedankt!) en ik mag zeggen ondanks dat het varkensvlees was, was het heel smakelijk.

Ik heb het geluk dat ik vlak aan de Duitse grens woon en in Duitsland is het heel normaal om een flink stuk varkensvlees aan 1 stuk te kopen. Ze verkopen daar nackensteak ohne knochen, lachsfilet, goulashfleisch gemischt etc. Vaak kost een kg. ergens tussen de 2,50 - 5,99. Erg goedkoop dus.

Wil je dit in Nederland kopen dan ga je naar een goede slager en je besteld procureur aan 1 stuk zonder bot. Bot wel meenemen, daar kun je heerlijk erwtensoep van maken. Of je neemt 2 kg. hamlappen of speklappen met veel vlees, ook heel geschikt voor babi ketjap.

Het gerecht kan in de slowcooker gemaakt worden maar ook in een pan;
werkwijze pan;
Verhit wat olie in de pan en bak de uien met knoflook even aan.
voeg het vlees toe en bak even rondom
Voeg de ketjap en overige kruiden, bouillonblokje toe en eventueel nog iets water.
Laat het geheel 2-3 uur zachtjes pruttelen op het vuur. Let wel op dat het niet droog kookt.
Is het nog wat dun aan het eind dan iets binden met maizena.


alles rauw in de sc




En dan nu het recept:



Babi ketjap
Ca. 2000 gram hamlappen/procureur in blokjes gesneden (spek mag ook. Bij spek tijd halveren)
4 teentjes knoflook, gehakt
4 rode pepers, gehakt
3cm gember, geraspt
2 bouillonblokjes (of eigengemaakte bouillonblokje)
300 ml ketjap (Vanka-Kawat, die dikke – te koop bij J umbo)
2 el djinten (gemalen komijnzaad)
2 el ketoembar (gemalen korianderzaad)
2 el limoen(citroen)sap
3 grote uien
2 steranijs (anders 1,5 eetlepel 5 spices powder)
1/2 palmsuiker (anders 2 eetlepels donkere basterdsuiker)
De kruiden mengen. Uien snijden.
Uien op de bodem, vlees erop en de marinade erover gieten.

9 uur op low. Het laatste uurtje op high tot de saus lekker dik is en even omroeren.
 OF 4,5-5 uur op high

babi ketjap gaar
 

Eventueel het geheel nog iets binden met maizena.

Lekker met bami, nasi of mihoen en roerbakgroente


4 opmerkingen:

  1. Wij eten ook graag vlees uit Duitsland. Gisteren is er weer het een en ander ingeslagen, o.a. stoofvlees, kalfsschenkel en wat varkensvlees. Grote favoriet is casselerrib, en dan groot stuk wat we zelf in plakken hakken. Buiten dat het vlees eigenlijk al gaar is is het ook buitengewoon betaalbaar zeker aan 1 stuk.

    Half varken ook eens gehad samen met buren, maar daar zitten dan toch teveel delen bij die wee minder graag eten zoals ribcarbonades, die vinden we te droog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een half varken zou ik ook niet nemen, ik ben meer van rund, kip en vis. Ik neem 2 keer per jaar een kwart rund. (ca. 25-30 kg.) Gelukkig mag ik dan kiezen wat ik wil hebben, zowel vlees van een voorbout en achterbout. Gewoon per kilo bestellen. Afgelopen donderdag net het ingevroren vlees opgehaald. Ossenstaart, gehakt, braadvlees, hacheevlees, biefstuk, schenkel, sucade en een paar soepbotjes. Lekker makkelijk. Kip komt van de poelier of uit de supermarkt en vis vaak supermarkt vers of diepvries.
      In Duitsland koop ik de aan 1-stuk vlees voor pulled pork of babi pangang/ketjap. En inderdaad de casselerrib gegaard in heerlijk. Ik snij dit op de snijmachine, dun voor op een broodje heerlijk met een saus en/of rauwkost.

      Verwijderen
  2. Wat ik ook altijd koop is hackse of eisbein, ongeveer hetzelfde is dat. Vacuum verpakt en kan zo in de vriezer of in koelkast als je het binnen korte tijd gaat eten. Maar ik heb 1 lades dus ook altijd ruimte voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dames, jullie eten lekker met al dat vlees wat jullie opnoemen ;-)
    En bedankt voor het recept, lijkt me wel leuk omdat zelf eens te maken.

    BeantwoordenVerwijderen