dinsdag 29 september 2015

De laatste moestuin oogst

Gisteren heb ik de moestuin winterklaar gemaakt. Ja, ik weet er zijn heel veel wintergroenten maar ik begin vanwege konijnen/muizen vraat niet aan de witte kool, rode kool, boerenkool, winterprei etc.

De laatste aardappels zijn uit de grond gehaald. Er stond nog een klein beetje lente/bos ui en een grote bos met platte peterselie. De lente ui heb ik fijn gesneden en in de vriezer gedaan. De peterselie gewassen, goed gecentrifugeerd en ook in een grote zak in de vriezer gedaan. Eenmaal bevroren kun je de peterselie prima 'breken' en gebruiken.

De laatste courgettes zijn geoogst en de rotte exemplaren op de mesthoop gegooid. Helaas waren er meer rotte dan goede courgettes.

Een paar verstopte bieten heb ik nog uit de grond getrokken en nu is de moestuin leeg. Al het onkruid gewied en nu mag het een winter rusten. Ik hoop maar dat er nu nog geen
onkruid gaat groeien anders moet ik nog een keer aan de slag.

De bloembakkenmoestuin achter het huis doet het nog prima. De sperziebonen bloeien voor de tweede keer en er komen toch nog kleine boontjes aan. Wie weet wordt het nog wat.
Er staan nog 3 bakken rucola, 2 bakken bieslook, 1 bak platte peterselie, 1 bak met aardbeien waar zelfs nog bleke aardbeien rood proberen te worden.

de laatste rucola


Allerlei kruiden in de volle grond doen het ook nog prima; majoraan, kervel en munt.

Deze week is het nog zonnig al hoewel het 's nachts al wel heel koud is. Op klomphoogte is het niet meer dan 2-4 graden!

De appels moeten nog geplukt worden en helaas de hele perenoogst is jammerlijk mislukt.

Het einde van het moestuinseizoen nadert. Toch wel weer jammer maar volgend jaar ga ik weer aan de slag.

Wie heeft er ervaring met binnen rucola of platte peterselie kweken?
Het lijkt me een goed idee maar of dit wel wat wordt.

4 opmerkingen:

  1. Wel fijn dat achter het huis nog van alles staat Ernie.
    Jammer zeg dat de perenoogst mislukt is!
    Ik hoop voor je dat het onkruid wegblijft maar ben bang dat je nog wel wat zal krijgen.
    Geen idee of rucola en peterselie binnen kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al 3 jaar op rij is de perenoogst niets. De ene keer alle bloesem bevroren gehad - 0 peren. Vorig jaar prachtige peren maar op een gegeven moment kwamen er rode gaten in de peren die vol zaten met mieren. Dit jaar weer die ronde gaten met mieren en wespen en de peren waren nog geen 5-6 cm groot. Ach ja, dan koop ik maar peren bij de groenteboer.

      Verwijderen
  2. Ow ik ben heel benieuwd of het wat word die rucola binnen, dat lijkt me zo lekker om ook in de winter vers te eten! Ik hoor veel om me heen dat dit jaar het moestuin seizoen niet denderd was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kwekers hebben in in de winter ook binnen staan. Ik ga het gewoon proberen. Gewoon een buitenbloembak binnen zetten. Ik plaats wel een blogje als het wat wordt.

      Verwijderen