vrijdag 4 september 2015

Gehaktballen uit de sc

Zoals ik al een gemeld heb, ik heb een slowcooker gekocht. Niet een maar meteen maar twee.
Een van 3,5 liter en een van 6,5 liter.

Reden; gerechten in de 3,5 liter dreigden over te koken en dat wordt een kliederboel.In de 6,5 liter past alles met gemak in.

Dochterlief wil de 3,5 liter wel hebben (ja, ja) maar ik geef hem nog ff niet af.

Ook gehaktballen heb ik maar eens uit geprobeerd en ze waren heerlijk. Natuurlijk kan ik gehaktballen prima op het fornuis klaar maken maar ik heb een sc en dan gebruik ik hem ook.



bio gehakt 400 gram 2,99



ei 1x 0,10



paneer en zout /olie
0,05



ui halve 0,12



kofte baharat kruiden 1 koffielepel 0,02



potje tomatenpulp 200 ml. 0,10



paprika puree 1 el. 0,02






3,40 0,68 (5 gehaktballen)
                              





Bereiding:
Snipper de ui heel fijn.
Meng gehakt, ei, paneer en zout, kofte kruiden en ui door elkaar.


Vorm hier gehaktballen van.














Verhit in een pan wat olie en bak de gehaktballen even bruin. (is niet perse noodzakelijk)
Meng de tomatenpulp met de paprikapuree








Doe de ballen in de sc en giet de tomatenpulp-paprikapuree (of een blik met tomatenblokjes) erbij.
Gaar de ballen 4 uur op laag.



7 opmerkingen:

  1. ....mijn recept voor gehaktballen is ongeveer gelijk aan die van jou maar ik braad ze aan in de gewone braadpan, zet de pan op de kleinste pit en na 20 tot 30 minuten (hangt af van de omvang van de ballen) heb ik heerlijke gehaktballen en (veel)minder electriciteit of gas gebruikt dan jij hebt gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een inductie kookplaat verbruikt gemiddeld 1400 watt, zet je deze een half uur aan dan kost dit € 0,15 aan stroom.
      een sc verbruikt op de laagste stand 200 watt, zet je deze 4 uur aan dan kost dit € 0,18 aan stroom
      wat een half uur gas kost weet ik niet.

      Verwijderen
  2. Wat is het verschil tussen een snelkookpan en een slowcooker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een snelkookpan gaat onder hoge druk en daardoor wordt de temperatuur hoger in de pan en is dus het kookproces korter. Een slowcooker gaart op laag 80-90 graden, op hoog 90-100 graden. Voordeel van het langzame garen is dat vitamines en smaak behouden blijven. Overigens is dit bij een snelkookpan ook zo.
      Wat is dan het verschil?
      In een snelkookpan gaat het snel. In een slowcooker langzaam.

      Verwijderen
    2. Dan hou ik het maar op energiebesparing. De snelkookpan,

      Verwijderen
  3. Ik ga ze morgen maken. Vandaag de sc van dochter te leen gekregen en ik ga diverse dingen uitproberen om te zien of dat wat voor me is.

    Succesrecepten zijn erin overvloed te vinden.

    De snelkookpan vind ik voor koken minder lekker, gebruik hem voor weckpotten in te doen, dat is wel handig en snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn snelkookpan gebruik ik ook nog steeds.Nu gebruik ik voor hachee en soep de sc. Toch net ff lekkerder. En aardappels blijf ik in de snelkookpan koken. Als de pan op druk is 8-10 minuten en klaar. Veel gerechten uit de sc zijn smakelijker waarschijnlijk komt het door het hele langzame garen, kruiden etc kunnen goed in het gerecht intrekken.
      En inderdaad de toppertjes die je in de sc kunt bereiden zijn genoeg te vinden op internet. Tot nu toe in mijn top 5 (willekeurig welke plek) Hachee, pittige sate stoof, pulled pork, roti en pasta saus met gehaktballetjes. Maaltijd soepen heb ik nog niet klaargemaakt dit vind ik ook wat meer voor de winter.

      Verwijderen