woensdag 16 september 2015

In de herhaling Gastesoep maar dan uit de slowcooker

In een ver verleden heb ik deze soep al eens geplaatst. Nu in de herhaling. Deze keer heb ik de soep gemaakt in de slowcooker en het was heerlijk.



gastesoep uit de sc




perlgraupen 250 gram/1pakje 0,55


bouillonblokje a la kniepertie 0,05


bouillon van 3 ons poulet 4 liter water + 2lt 1,76 eigen gemaakt 
winterwortel 268 gram 0,31


prei bio 350 gram 0,55


knolselderij 250 gram 0,58


paprika trio+1 rode extra 2,08


aardappels 500 gram 0,25


sperziebonen 150 gram 0,15


bloemkool 250 gram 0,30


rundergehaktballetjes 500 gram gehakt 2,89


1 ei / paneer / kruiden
0,17





9,37 1,44/ 6,5 liter soep






stokbrood 2 stuks 0,45


roomboter 50 gram 0,25




0,70










Perlgraupen zijn in Duitsland te koop. In Nederland verkopen ze gort, dit komt het meest overeen met de perlgraupen. Hoe de soep smaakt met de Nederlandse gort weet ik niet, nog nooit uitgeprobeerd.  In een natuurwinkel verkopen ze geslepen gerst of deze hetzelfde resultaat geeft weet ik ook niet.


Bereiding:
Maak bouillon van een bouillonblokje met kokend water OF
In plaats van runderpoulet kun je ook soepvlees, schenkel of een mergpijpje gebruiken. Doe het poulet met 4 liter kokend water, bouillonblokje en fijn gesneden maggiplant in de sc en zet dit aan voor  6-8 uur op laag. Je kunt allerlei kruiden toevoegen om zo je bouillon nog lekkerder te maken (bonenkruid, peperkorrels,  laurierblad, krulpeterselie etc.)
Je kunt als je dit wilt na 6-8 uur het vlees uit de SC halen en de bouillon zeven. (Dit moet niet)
Voeg voordat je de perlgraupen toevoegt nog 2 liter kokend water toe in de sc. Voeg dan de perlgraupen toe aan de bouillon en kook dit 1 uur op hoog.


Snij alle groente fijn en de geschilde aardappel in blokjes. Voeg de groenten en aardappel toe nadat de perlgraupen een uur in de bouillon heeft gekookt. Gaar de perlgraupen en groenten samen ca. 3 uur op high. De groente was bij mij beetgaar. Houdt je van gare groente laat dan de soep langer koken.
Maak van 500 gram rundergehakt + kruiden (zout) en paneer kleine soepballetjes. Voeg de gehaktballetjes een half uur voordat de totale kooktijd verstreken is toe.
Als de balletjes drijven zijn ze gaar. Dit is een maaltijdsoep en mag dus lekker dik zijn.
Hak de peterselie fijn en strooi dit over de soep.
Serveer de soep met stokbrood en roomboter


En uiteraard kun je deze soep ook in een pan maken. Kooktijd bouillon ca 2-2,5 uur. Kooktijd pergraupen ca 1-1,5 uur. Gaartijd groenten beetgaar ca. 10-15 minuten en als de gehaktballetjes gaan drijven zijn ze gaar.

4 opmerkingen:

  1. Tot nu toe vind ik de SC niet echt een succes. Gehaktballen, hele kip en Rendang gemaakt. Ballen wareen deels iets te droog, dat wat boven vocht lag, kip iets te gaar en weinig smaak ondanks uien en spekjes en kruiden net zoals ik me herinner van de Romertopf. De Rendang was niet echt zacht na 7 uur laag, smaak wel lekker.
    Volgende week nog eens wat proberen en anders gaat hij terug naar dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de rendang niet boterzacht was kan aan het vlees liggen. Ik heb 2x per jaar vlees van een huisslachting en dit vlees is altijd boterzacht. Vlees van een supermarkt valt mij altijd tegen. Van de Keur slager is altijd wel heerlijk zacht.
      Wat mij zelf opvalt is dat alles wat je in de sc klaar maakt goed gekruid moet zijn. Droge gehaktballen heb ik nog nooit gehad. Hoe maak je ze klaar?

      Verwijderen
  2. Dankje, kan ik mooi een keer maken. Ik vindt de slow cooker ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook. Vandaag staat de sc weer aan met 8 kippenpoten, venkel, potje tomatenpulp en zoete bataat. Heerlijk voor 2 dagen vlees.

      Verwijderen