woensdag 2 september 2015

Roti uit de sc (maar kan ook in een pan)

Ik heb een heerlijk recept gekregen van blogster Kliefje, Roti. Ik had dit nog nooit gegeten en haar recept heb ik met een recept van een Surinaamse dame en een hoop andere recepten van internet heerlijk door elkaar gehusseld.
Zoals gebruikelijk is op mijn blog, de kosten erbij en een foto.

Normaal wordt Roti gemaakt met kouseband. Helaas is dit in ons dorpje niet te koop. Het recept kun je ook met sperziebonen maken.

Roti 
 
sperziebonen 750 gram 1,93


scharrel kipbraadlapjes 1 kg. 5,98


tomatenpuree 2 el. 0,02


masala 2 el. 0,04


kurkuma 1 tl 0,01


karwijzaad gemalen 1 tl. 0,01


tamarinde 1 el. 0,06


bouillonblokje stukje 0,02


uien 2 x 0,15


knoflook 2 teentjes 0,10


Spaanse peper met pitjes 1 x 0,05


aardappels 700 gram 0,56


suiker, zout en peper
0,03


bindmiddel
0,03




8,99 1,50 (6 ruime porties)






wraps pak 0,79





Slow cooker alvast aanzetten op hoog.



Doe de kurkuma, masala en gemalen karwij in een schaaltje en giet er een klein beetje kokend water bij. Goed roeren en laat dit mengsel afgedekt staan tot gebruik (mag zelfs 4-6 uur van te voren)
In een pan met arachideolie ui en tamarinde fruiten. Voeg alle geweekte kruiden toe en de tomatenpuree. Tomatenpuree even ontzuren. Knoflook, pepertje en kip toevoegen en even goed bakken.

In de slow cooker doen.

750 gram sperzieboontjes in stukjes erbij en 600-700 gram aardappelen in blokjes toevoegen.
3 kopjes water erbij, schepje suiker, alles goed doorroeren.
3 uur op hoogste stand laten pruttelen. Eventueel op het eind de roti iets binden met een bindmiddel.

Serveren met roti vellen of wraps.




alles in de sc pan en dan 3 uur op hoog.
Wil je het gerecht maken in een pan dan alle ingrediënten in de pan laten, wel water, sperzieboontjes,aardappel en suiker toevoegen en dan heel zachtjes op het fornuis laten pruttelen tot het gaar is. (ca. 30-40 minuten)

5 opmerkingen:

  1. Wat zien je slowcookergerechten er toch heerlijk uit! Ik overweeg al een tijdje een slowcooker aan te schaffen, maar ben door jouw heerlijke recepten echt om; er moet er hier een komen! Hopelijk plaats je nog veeeel meer slowcooker-recepten! Ik ben trouwens ook heel benieuwd of het echt zo makkelijk werkt als 'ze' zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan alles zit een voordeel en een nadeel.
    Voordeel;
    je hebt alles in 1 pan (weinig) afwas.
    de groenten koken niet aan snot, er zit nog een 'bite' aan de groente.
    smaak blijft prima, vitamine gehalte etc ook.
    weinig energiekosten (apparaat verbruikt 250-300 watt)
    aanbranden is haast niet mogelijk (vocht wel altijd in de gaten houden)
    vlees wordt echt botergaar (hachee, pulled pork, kip, gehaktballen etc)
    Je kunt tijdens het kookproces wat anders doen. (ik ga zelfs ff boodschappen doen)

    Nadeel;
    Het duurt lang.
    Kook/bak lucht in huis. (is ook wel weer heel erg lekker)
    Alleen aardappels er in is geen succes, een gerecht met stukken aardappel of met krieltjes erin gaat wel prima
    Bevroren ingrediënten kunnen er niet in.
    Uitgesteld koken, met een timer zou ik niet doen (met vlees en groente vullen, uren later het apparaat aan laten gaan - vind ik niet verantwoord)
    Kruiden/zouten van de gerechten moet je ff in de vingers krijgen. Ik vind dat er meer kruiden in moeten dan dat je traditioneel kookt.

    Verder is het gewoon een kwestie van uit proberen. Ik heb al van alles gemaakt. Er is maar 1 gerecht mislukt. Ik had mac and cheese gemaakt. De smaak was prima maar het zag eruit alsof het al een keer gegeten was en om nu met de ogen dicht te eten.........
    Overigens heb ik 2 sc pannen, een 3,5 liter en een 6,5 liter. Beide doen het uitstekend. Ik gebruik de sc waar het gerecht het beste in past. Soep, hachee, pulled pork etc in de grote. Pastasaus, curry etc. in de 3,5 liter. En wat te veel gekookt is vries ik in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die weinig energiekosten kosten kun je wel wegstrepen zeker als je op gas kookt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een inductie kookplaat verbruikt gemiddeld 1400 watt, zet je deze een half uur aan dan kost dit € 0,15 aan stroom.
      een sc verbruikt op de laagste stand 200 watt, zet je deze 4 uur aan dan kost dit € 0,18 aan stroom
      wat een half uur gas kost weet ik niet.

      Verwijderen
  4. Ha: leuk dat je het ook hebt gemaakt! :)

    BeantwoordenVerwijderen