zondag 20 september 2015

wat schaft de pot week 38

De week is weer om.

Totale kosten; € 37,11 delen door 7 dagen is € 5,30 delen door 4 personen is € 1,33

We hebben voor € 1,33 per dag warm eten gegeten met een toetje. En dan heb ik ook nog in de vriezer ca. 2 liter gastesoep.
Afgelopen week ben ik inkopen wezen doen in Duitsland. Iemand had mij een tip gedaan; Bauern topf en Wicky de Viking balletjes. De kruiden waren zakjes van de Kn orr. Normaal kook ik zonder zakjes/pakjes maar na uitgebreid de ingrediënten lijst bestudeert te hebben heb ik de zakjes toch gekocht. Het valt me op dat in Duitsland minder 'troep - E nummers in de pakjes/zakjes zitten'. Wat zit er dan niet in volgens Kn orr; geen kleurstof en geen smaakversterkers.


Wat zit er dan wel in:

Zutaten

Zutaten: Stärke, Zwiebeln, Paprika, Speisesalz, Palmöl, Zucker, Würze, Aromen, Knoblauch, 3,5% jodiertes Meersalz*, Tomatenpulver, Kochsalzersatz**, Majoran, Thymian, Hefeextrakt, Zwiebelsaftkonzentrat, Kümmel, Sonnenblumenöl, Petersilienwurzel, Dextrose. * 30 % Meersalz im zugesetzten Salz ** gewonnen aus natürlichen Kaliummineralien Kann Spuren von Gluten, Milch und Ei enthalten.

Ik vertaal deze lijst maar niet maar er zitten normale ingrediënten in.

Overigens is deze schotel erg lekker MAAR ..........

Een volgende keer gaat het zakje er niet meer in want ik kan met even in mijn voorraadkast duiken hetzelfde gerecht klaarmaken. Ik heb me niet volledig aan de receptuur gehouden, naar mijn smaak zat er erg weinig groente in. Ik heb er 1 paprika extra ingedaan, 2 courgettes en een flinke ui.

Wat kan ik zo uit mijn voorraad pakken;
bindmiddel (bloem of maizena) uien, paprika, zout, olie, suiker (waarschijnlijk hoeft dit er niet eens in), kruiden (welke??? gewoon wat proberen) knoflook, zeezout (dit zat er toch al in....)  tomatenpuree, majoraan, tijm, gist extract (hoeft er volgens mij ook niet in), uien sap concentraat (er zit al ui in....), kummel, nog meer olie (?), peterselie wortel, dextrose (hoppa kan er ook wel uit) en nog meer zout (kan er ook wel uit)

Dus een volgende keer de Bauern topf gewoon maken zonder zakje, scheelt alweer in de kosten. En de naam wordt dan gewoon Boerenschotel met gehakt.

En voor de zakjes Wicky de Viking balletjes hetzelfde verhaal. Weg zakje en gewoon bechamelsaus maken met champignons erin, veel meer groente en meer room. In plaats van rijst heb ik er orzo bijgedaan (Turkse macaroni)
bauern topf

Maandag




gastesoep uit de sc




perlgraupen 250 gram/1pakje 0,55


bouillonblokje a la kniepertie 0,05


bouillon van 3 ons poulet 6 liter 1,76 eigen gemaakt 
winterwortel 268 gram 0,31


prei 350 gram 0,55


knolselderij 250 gram 0,58


paprika trio+1 rode extra 2,08


aardappels 500 gram 0,25


sperziebonen 150 gram 0,15


bloemkool 250 gram 0,30


rundergehaktballetjes 500 gram gehakt 2,89


1 ei / paneer / kruiden
0,17




9,62 1,48 6,5 liter soep






stokbrood 2 stuks 0,45


roomboter 50 gram 0,25




0,70








2,0 liter soep in de vriezer










dinsdag




pittige satestoof met rijst en sperziebonen



satestoof uit de vriezer 0,00


sperziebonen 850 gram 0,84


rijst 400 gram 0,34




1,18 0,29 (4 porties)






woensdag




rode kool met aardappelpuree



en een sauscijsje met jus




aardappels 1 kg. 0,50


melk 150 ml. 0,08


peper/zout/nootmuskaat/mosterd 0,02


rode kool 1 kg. 0,47


appels 3 stuks 0,00 eigen boom
bruine suiker 1 el. 0,02


kaneel en kruidnagel
0,01


appel azijn 1 el. 0,02


saucijsje 4 stuks 3,14


olie 1-2 el. 0,02




4,28 1,07 (4 porties)






donderdag




wicky de viking balletjes met rauwkost



en orzo




orzo 500 gram 0,69


rundergehakt 500 gram 2,89


wortel 300 gram 0,40


doperwten 200 gram 0,50


courgette 2 stuks 0,00 eigen moestuin
slagroom pakje 0,45


kruiden mix 2x 1,68


kaas restje 0,25




6,86 1,14 (6 porties)






tomaat+komkommer+rode ui 1,05








vrijdag




Bauern topf




rundergehakt 500 gram 2,89


courgette 2 stuks 0,00 eigen tuin
paprika 3 rode 1,50


ui grote 0,10


kruidenmix 2x 1,68


aardappels 600 gram 0,30




6,47 1,08 (6 porties)






ijsbergsla+tomaat+platte peterselie 0,50








zaterdag




kliekje Bauern topf




kliekje Viking balletjes










zondag




gebakken krieltjes met sla



en kippenpoot




kippenpoten 4 stuks 2,99


krieltjes 1 kg. 1,19


olie 1-2 / 1-2 el. 0,04


sla halve krop 0,30


tomaat 2 stuks 0,25


komkommer stukje 0,15


dressing
0,10




5,02 1,26 (4 personen)






toetjes




vanillevla 1 liter 0,65


vanille yochurt 1 liter 0,79




1,44


5 opmerkingen:

  1. Die Bauerntopf hebben wij hier ook in de kast staan. Vonden we lekker toen we in DL in een huisje zaten. Dit zakje is maar voor twee porties en dus moet je er wel flink wat groente bij doen voor meer. Wij eten het ook met meer groente op een dag dat zoon niet thuis eet. We zijn dan met 2 volwassenen en een slecht etende dochter. Daar maak ik wel wat pasta voor.
    Goed om te lezen dat er niet veel rommel in zit.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had er ook al extra groente ingedaan dan kom je wel aan voldoende voor 6 personen. (er zaten dus 2 pakjes in)

      Verwijderen
  2. Ik vraag me af hoe je 28 toetjes uit 2 liter pakjen haalt. Ik haal 6 toetjes uit een literpak ( biologische yoghurt)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt gelijk. Bij het delen van de totale weekkosten klopt het niet met de aantallen. Het zou te mooi zijn 28 toetjes. Er wordt uit 2 pakken ca. 10 schaaltjes yoghurt/vla/vanilleyoghurt gehaald. Ik zal in het vervolg de toetjes apart delen door het aantal personen per week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lekker allemaal! Ik maak me nog wel vaak schuldig aan Knorr e.d....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen